پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:44 AM
2 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1389; 6(1):31-52. |
ارزيابي جو تنوع نيروي کار و دانش آفريني در نظام آموزش عالي |
عدلي فريبا* |
* دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه الزهرا (س) |
دانش به عنوان تنها منبع استراتژيکي سازمان، در سرمايه هوشي آن قرار دارد. در برابر سرمايه هاي سنتي، اين سرمايه بسيار متحرک و متنوع است، لذا جذب، استخدام و ابقاي آن ها، چالش اصلي مديران مي باشد. به توجه به اهميت تنوع نيروي کار، اين پژوهش با هدف ارزيابي جو تنوع و رابطه آن با فرايند دانش آفريني در نظام آموزش عالي انجام شد. روش پژوهش توصيفي – همبستگي بود. مشارکت کنندگان در اين پژوهش 132 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه بودند که با استفاده از نمونه گيري طبقه اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. تجزيه و تحليل داده ها با نرم افزار spss انجام شد و از آزمون هاي آماري خي دو، همبستگي و رگرسيون استفاده شد. يافته هاي پژوهش نشان داد در سطح فردي و مديريتي، نگرش مثبتي در ارتباط با تنوع نيروي کار وجود دارد، اما در سطح سازماني در مقابل آن، مقاومت ملاحظه مي شود. همچنين، بيت تنوع نيروي کار و فرايند دانش آفريني نظام آموزشي عالي رابطه مثبت وجود دارد. |
كليد واژه: ارزيابي جو تنوع نيروي کار، تئوري پوياي دانش آفريني سازماني، دارايي تنوع، کارگران دانش مهاجر |
نسخه قابل چاپ |