پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:44 AM
1 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1389; 6(1):9-29. |
فرونسيس و پژوهش در تعليم و تربيت |
چناري مهين* |
* دانشگاه قم، دانشکده علوم انساني، گروه علوم تربيتي |
اهميت ارسطو براي تعليم و تربيت موضوع جديدي نيست. او همچنين بر مباحث اخلاقي در تعليم و تربيت بسيار تاثيرگذار بوده است. فرونسيس در اخلاق نيکوماخوس مبحث مهمي را تشکيل مي دهد. مقاله حاضر ابتدا تفاسير مختلف اصطلاح فرونسيس در اخلاق عملي ارسطو را بررسي و سپس دلالت هاي آن را براي پژوهش در تعليم و تربيت استنتاج کرده است. اين مقاله نشان مي دهد که تفسير فرونسيس با توجه به عقلانيت، ادراک مبتني بر موقعيت و منش اخلاقي مي تواند منشا پژوهش هاي متفاوتي در تعليم و تربيت باشد. تفسير فرونسيس در ارتباط با عقلانيت منشا پژوهش هاي مرتبط با بررسي فرايندهاي تفکر، استدلال عملي و نيز و تعيين ميزان تبحر معلمان، تفسير اين واژه با توجه به ادراک مبتني بر موقعيت، پژوهش هاي مربوط به تعيين عوامل دخيل در موقعيت هاي منحصر به فرد در کلاس و تفسير فرونسيس با توجه به منش اخلاقي منشا پژوهش هاي مربوط به ويژگي هاي معلمان مي تواند قرار گيرد. |
كليد واژه: ارسطو، فرونسيس، عقلانيت، ادراک مبتني بر موقعيت، منش اخلاقي، تعليم و تربيت، پژوهش |
![]() |
نسخه قابل چاپ |