پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:43 AM
4 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1389; 6(2):91-125. |
خلاقيت از منظر معرفت شناسي ملاصدرا و دلالت هاي تربيتي آن (با تاکيد بر حوزه اصول و روش) |
حسيني افضل السادات*,محمودي نورالدين |
* دانشگاه تهران |
خلاقيت، به عنوان يکي از جلوه هاي عالي انديشه انسان، در جهان امروز اهميت بسياري دارد. فلاسفه اسلامي براي خيال ورزي و خلاقيت اهميت والايي قايل شده اند. در اين ميان ملاصدرا بنيانگذار حکمت متعاليه به عنوان فيلسوفي که در فرهنگ ايران رشد و نضج يافته است، نظريات نو و خلاقانه اي دارد، که مي تواند پاسخگوي بسياري از مسائل ديني و تربيتي حاضر باشد. هدف از اين تحقيق بررسي خلاقيت از ديدگاه ملاصدرا و استنباط دلالت هاي تربيتي در حوزه اصول و روش براي پرورش خلاقيت مي باشد. و با رويکردي تربيتي به فلسفه ملاصدرا در حوزه معرفت شناسي توجه شده است؛ از روش تحليلي - استنباطي استفاده شد و در بخش يافته ها با توجه به مباني معرفت شناسي ملاصدرا در هفت مبناي 1. مساوقت علم و وجود؛ 2. اتحاد عالم با معلوم؛ 3. پويايي شناخت انسان؛ 4. وجود ذهني؛ 5. عوالم انسان؛ 6. عالم خيال؛ 7. خيال فرارونده و خيال انحطاطي اصول و روش هايي براي پرورش خلاقيت استنباط شد. در قلمرو اصول، آفرينشگري، تفاوت هاي فردي، نو کردن مدام شناخت، شکوفايي نيروهاي آدمي، استعلا، توجه به عوالم انسان، تهذيب خيال از نابساماني ها به عنوان اصول و قواعد راهنماي عمل استخراج شد و به تبع آنها روش هاي روياپردازي، الهام گيري از طبيعت، تحريک عواطف متربيان، خيالي، پذيرا بودن تجربيات نو، پالايش نفس، غور در باطن، پرورش ذوق هنري تعالي يافته، روياپردازي، تجسم يک صورت خيالي استنباط شد. |
كليد واژه: خلاقيت، ملاصدرا، اصول، روش |
نسخه قابل چاپ |