پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:43 AM
3 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1389; 6(2):75-90. |
تبيين متغيرهاي ادراکي تفکر انتقادي و بعد شناختي پيشرفت تحصيلي |
يارمحمدزاده پيمان*,بختيارنصرآبادي حسن علي,آقابابايي راضيه,جمشيدي كوهساري محبوبه |
* دانشگاه اصفهان |
هدف اين مقاله، تبيين متغيرهاي ادراکي تفکر انتقادي و بعد شناختي پيشرفت تحصيلي است. جامعه پژوهش حاضر را دانش آموزان دختر و پسر پايه هاي دوم و سوم راهنمايي مدارس استان فارس در سال تحصيلي 86-85 تشکيل داده که از ميان آنها نمونه اي متشکل از 430 مشارکت کننده (210 پسر و 220 دختر) به روش تصادفي ساده انتخاب شدند و بر اساس گروه بندي معدل محور به پرسشنامه محقق ساخته ابعاد ادراکي تفکر انتقادي پاسخ دادند. تبيين متغيرهاي ادراکي تفکر انتقادي با پيشرفت تحصيلي، با توجه به دو متغير سن و جنس، بررسي شد و داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، آزمون t و رگرسيون چند متغيره تحليل شد. نتايج نشان داد که بين عناصر ترقي طلبي، ديد وسيع و کنجکاوي با پيشرفت تحصيلي ارتباط معنادار وجود دارد و ليکن بين عناصر ترديد منطقي و استقلال طلبي با پيشرفت تحصيلي ارتباط معنادار وجود ندارد و بين ابعاد ادراکي تفکر انتقادي و پيشرفت تحصيلي از لحاظ سن و جنس تفاوت وجود دارد. |
كليد واژه: عناصر ادراکي، تفکر انتقادي، پيشرفت تحصيلي، بعد شناختي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |