پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:40 AM
7 : انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1389; 6(4):169-194. |
تاثير استرس بر توجه انتخابي و متمرکز بينايي با در نظر گرفتن اثر آن در آموزش و يادگيري |
شهسواراني اميرمحمد*,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,عشايري حسن,ستاري كلثوم |
با در نظر گرفتن تاثير مهم توجه متمرکز و انتخابي در آموزش و يادگيري هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير استرس بر توجه انتخابي و متمرکز بينايي در محيط هاي آموزشي بود. تعداد 40 نفر از دانشجويان پسر با ميانگين سني 26 سال و 7 ماه پس از اعمال متغيرهاي کنترل به صورت نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب و در دو گروه آزمايش و کنترل به طور تصادفي جايگزين شدند. آزمودني هاي گروه آزمايش پس از اعمال کاربست آزمايشي (انجام تکاليف استر س زاي شناختي) در آزمون سنجش توجه انتخابي و متمرکز بينايي شرکت کردند. از آزمودني هاي گروه کنترل بدون اجراي تکاليف استرس زاي شناختي آزمون سنجش توجه انتخابي و متمرکز بينايي به عمل آمد. در پژوهش حاضر تعداد خطاهاي آزمودني ها در تعداد محرک ها و تعداد خطاهاي آنها در طبقه بندي محرک ها به عنوان متغير وابسته در نظر گرفته شدند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل نشان داد که در سطح 0.0001 ميانگين نمرات خطاهاي شمارش و طبقه بندي آزمودني هاي گروه آزمايش از گروه کنترل به طور معناداري بيشتر است. بر اساس يافته هاي اين پژوهش استرس کاهش توجه بينايي انتخابي و متمرکز بر محرک هاي خنثي در محيط هاي آموزشي را موجب مي شود. |
كليد واژه: توجه انتخابي و متمرکز بينايي، استرس |
نسخه قابل چاپ |