پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:39 AM
3 : انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1389; 6(4):61-91. |
تدوين و اعتبارسنجي الگويي براي ارزشيابي كتاب هاي درسي بر اساس رويكرد روانشناسي يادگيري و تربيتي |
ابراهيم كافوري اكرم* |
* دانشگاه علامه طباطبايي |
در نظام هاي آموزشي متمرکز، كتاب هاي درسي در شکل دادن يادگيري فراگيران نقشي مهم دارند. لذا ارزشيابي كتاب هاي درسي از اهميت ويژه اي برخوردار است. اين پژوهش با هدف تدوين و اعتبارسنجي الگويي براي ارزشيابي كتاب هاي درسي بر اساس رويكرد روانشناسي تربيتي و يادگيري انجام شد. اين پژوهش از نوع کاربردي بود و در آن از روش پژوهش تحليلي - ارزشيابي استفاده شد. الگو و چک ليست تدوين شده را 80 نفر از برنامه ريزان درسي، تكنولوژيست هاي آموزشي و روانشناسان تربيتي و دبيران دبيرستان هاي تهران اعتبارسنجي كردند. انتخاب متخصصان به روش نمونه گيري در دسترس و نمونه گيري از دبيران به روش خوشه اي بود. براي تحليل داده ها از محاسبات آمار توصيفي و تحليل عاملي استفاده شد. براي محاسبه پايايي الگو و چک ليست از ضريب آلفاي كرونباخ و في اسكات استفاده شد. ضريب آلفا براي الگو (0.95) و براي چک ليست (0.99) به دست آمد. ضريب پايايي چک ليست از طريق روش في اسكات (P8=0.87) به دست آمد. نتيجه حاصل از اين بررسي يک الگوي ارزشيابي است كه به دو صورت مفهومي و شمايي ارائه شده است که شامل مباني نظري، رويكرد مدل، اهداف مدل و معيارها و مولفه ها، اصول روانشناختي، مراحل اجرايي و بازخورد است. همه اجزا مدل به صورت تعاملي با هم ارتباط دارند و از آن به عنوان يک راهنما و نقشه کار مي توان استفاده کرد. |
كليد واژه: ارزشيابي، كتاب درسي، ارزشيابي آموزشي، الگوي ارزشيابي، رويكرد روانشناسي تربيتي و يادگيري، فهرست وارسي (چک ليست)، معيارها و مولفه هاي ارزشيابي |
نسخه قابل چاپ |