پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:38 AM
: انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1389; 6(4):9-31. |
تبيين جايگاه خلاقيت در انديشه هاي تربيتي پست مدرنيسم |
خليلي سمانه*,حسيني افضل السادات |
* دانشگاه تهران |
در اين پژوهش سعي شد ارتباط خلاقيت با جريان فلسفي پست مدرنيسم بررسي شود. اهميت توجه به اين موضوع به علت پيشرفت علم و فن آوري و افزايش پيچيدگي ساختار اجتماعي است که همراه با تفاوت هاي فرهنگي، مذهبي، اقتصادي، سياسي نيازمند تربيت افرادي خلاق است تا در چنين فضايي به ارائه نقش هاي خود قادر باشند. بسياري از پيش فرض هاي موجود در بحث خلاقيت در ميان آرا فلاسفه پست مدرنيسم به چشم مي خورد. در واقع مي توان چنين ادعا کرد که پست مدرنيسم و آموزش و پرورش مورد نظر آن نمادي از خلاقيت است. بر اين اساس چنين نتيجه گيري مي شود که اهداف آموزشي موردنظر پست مدرنيسم که توسعه تفکر انتقادي، خودآفريني و خلق دانش است، در زمره اهداف غائي مدنظر در حيطه آموزش خلاق هستند. بهره جستن از روش هاي مشارکتي و ديالکتيک، در فرآيند آموزش از ابزارهاي مورد نظر براي شکوفايي استعدادها و بروز خلاقيت به شمار مي روند. نقش معلم پست مدرن به عنوان راهنما است كه به دانش آموزان آزادي عمل مي دهد تا انديشه هاي نو و راه حل هاي متفاوت را بيان، ارزيابي و آزمايش كنند. کلاس درس پست مدرن چارچوب ها را مي شکند و برنامه هاي درسي از پيش تعيين شده نيستند. بنابراين، فضاي آموزش و پرورش پست مدرنيسم شرايط را براي بروز خلاقيت و تربيت فرد خلاق فراهم مي آورد. |
كليد واژه: پست مدرنيسم، خلاقيت، آموزش و پرورش، خود آفريني، تفکر انتقادي |
نسخه قابل چاپ |