پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:38 AM
7 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1390; 7(1):125-150. |
بررسي كيفيت رشته علوم تربيتي در دانشگاه کردستان بر اساس مدل هاي کانو و گسترش عملکرد كيفيت |
عارفي محبوبه*,زندي خليل,شهودي مريم |
* دانشگاه شهيدبهشتي |
امروزه مفهوم كيفيت دغدغه اصلي بسياري از سازمان هاي توليدي و خدماتي محسوب مي شود. در واقع در دنياي رقابتي کنوني سازمان ها ناچار هستند براي بقا و نيز ارتقاي جايگاه خود شرايطي را فراهم آورند که کسب حداکثر رضايت مشتريان خود را به همراه داشته باشند. در اين راستا، مسووليت دانشگاه ها به دليل نقش حساس آن ها در روند تحولات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه بيش از گذشته است. در اين خصوص، در پژوهش حاضر تلاش شد تا از طريق شناسايي ابعاد كيفيت فعاليت هاي آموزشي در رشته علوم تربيتي دانشگاه کردستان و به کارگيري مدل هاي (QFD) و کانو، راهکارهايي براي ارتقا آن ارائه شود. در مرحله اول از اين پژوهش، انتظارات و ادراکات دانشجويان از كيفيت رشته علوم تربيتي بر اساس چهار بعد محتواي دوره، ساختار دوره، ويژگي هاي استادان و امکانات دوره، از طريق آزمون ويلکاکسون بررسي و مقايسه شد. نتايج اين بخش از پژوهش نشان داد که بين انتظارات و ادراکات دانشجويان از كيفيت رشته علوم تربيتي دانشگاه کردستان در همه ابعاد شکاف منفي و معنادار وجود دارد. در ادامه، شاخص هاي داراي شکاف منفي و معني دار وارد مدل کانو شدند و از طريق آن ده نياز الزامي، شش نياز جذاب و شش نياز تک بعدي شناسايي شدند. در نهايت، ده نياز الزامي مشخص شده در مدل کانو به عنوان نداي مشتري، وارد مدل (QFD) شدند و از اين طريق پانزده ويژگي حرفه اي براي برآورده كردن اين خواسته ها شناسايي شد. |
كليد واژه: كيفيت، گسترش عملکرد كيفيت (QFD)، خانه كيفيت (HoQ)، مدل کانو (Kano)، رشته علوم تربيتي |
نسخه قابل چاپ |