پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:38 AM
5 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1390; 7(1):87-110. |
طراحي برنامه يادگيري الکترونيکي املا فارسي و اعتبارسنجي آن از ديدگاه متخصصان |
ضرابيان فروزان*,سرمدي محمدرضا,فرج الهي مهران |
* دانشگاه پيام نور |
اين پژوهش با هدف طراحي برنامه يادگيري الکترونيکي املا فارسي مقطع دبستان و اعتبارسنجي آن از ديدگاه متخصصان انجام شد. براي طراحي برنامه يادگيري الكترونيكي املا، الگوي راهنماي برنامه يادگيري الكترونيكي املا فارسي طراحي و ويژگي هاي عناصر آن بررسي شد. يافته هاي حاصل از پژوهش نشان داد: در طراحي برنامه يادگيري الکترونيکي املا، بايدآزمون هايي براي سنجش مهارت هاي شنيداري، ديداري و حركتي دانش آموزان به عنوان مهارت پيش نياز با تاكيد بر املا مقطع دوم دبستان در نظر گرفته شود. از آن جا که يكي از معايب سيستم آموزشي از راه دور ريزش يادگيرندگان است، استفاده از عناصر موجود در طبيعت و حيوانات، رنگ هاي شاد و روشن، به کار گيري انيميشن هاي بزرگ، سخنگو، شخصيت هاي کارتوني مورد علاقه کودکان و استفاده از فونت هاي کودک و کتاب، از راهکار هاي جلب انگيزه کودکان دبستاني است. بر اساس يافته ها، طراحي اهداف و نحوه تعيين محتوا بايد در راستاي برنامه درسي ملي در قالب کلمه و جمله محور با استفاده از نظرات تهيه محتواي چندرسانه اي مايروتلفيق متن و تصوير شونتز و بنرت انجام شود. تعيين روش هاي ياددهي - يادگيري با استفاده از انواع بازي ها و تمرين هاي آموزشي از جمله املا تصويري، گروهي، غلط گيري وتستي مناسب است. مناسب ترين راهبردهاي ارزشيابي آزمون هاي چند گزينه اي، صحيح و غلط، جوركردني، كشيدن و انداختن، ارزشيابي توسط هم كلاسي ها است. يافته هاي حاصل از اعتبارسنجي نشان داد که طراحي برنامه از نظر 100% متخصصان مطلوب (در حد زياد) است. |
كليد واژه: طراحي، اعتبارسنجي، برنامه يادگيري الکترونيکي، املا فارسي، مقطع دبستان |
نسخه قابل چاپ |