پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:38 AM
: انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1390; 7(1):65-85. |
پيش بيني راهبردهاي يادگيري، خودکارآمدي و پيشرفت تحصيلي بر اساس اهداف پيشرفت دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر تبريز |
بيرامي منصور*,هاشمي نصرت آباد تورج,عبدالهي عدلي انصار وحيده,علائي پروانه |
* دانشگاه تبريز |
اين پژوهش به منظور بررسي ارتباط اهداف پيشرفت با راهبردهاي يادگيري، خودکارآمدي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر و پسر سال دوم مقطع دبيرستان انجام شد. 323 دانش آموز (178دختر و 145 پسر) با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي به عنوان نمونه انتخاب شدند. در اين پژوهش براي جمع آوري اطلاعات از سه پرسشنامه: 1) جهت گيري انگيزشي، 2) خرده مقياس هاي درگيري شناختي پرسشنامه راهبردهاي يادگيري و انگيزشي(MSLQ) ، (3 مقياس خودکارآمدي عمومي (GS) و هم چنين معدل ترم قبل دانش آموزان استفاده شد. داده هاي به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماري SPSS تجزيه و تحليل شد. تحليل رگرسيون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که: بين هدف تکليف درگيري و راهبردهاي يادگيري سطحي و عميق و پيشرفت تحصيلي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، بين هدف خوددرگيري و راهبردهاي يادگيري سطحي و عميق و خودکارآمدي رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ بين هدف اجتناب از کار و خودکارآمدي رابطه منفي وجود دارد. آزمون t مستقل نشان داد که ميان دانش آموزان دختر و پسر در اهداف خود درگير و اجتناب از کار تفاوتي معنادار وجود ندارد، ولي به لحاظ تکليف درگيري ميان دانش آموزان دختر و پسر تفاوتي معنادار وجود دارد. |
كليد واژه: اهداف پيشرفت، راهبردهاي يادگيري، خودکارآمدي، پيشرفت تحصيلي |
نسخه قابل چاپ |