پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:38 AM
3 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1390; 7(1):49-64. |
بررسي اثر بخشي بازي درماني گروهي با رهنمود بر اختلال سلوکي دانش آموزان دبستاني |
بابايي مهناز*,يزدي سيده منور,حسينيان سيمين |
* دانشگاه گلستان |
هدف از پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي بازي درماني گروهي با رهنمود بر اختلالات سلوکي دانش آموزان دبستاني بود. روش پژوهش تجربي و به صورت پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. براي بررسي فرضيه هاي پژوهش از پرسشنامه هاي رفتاري راتر و اختلال سلوک استفاده شد. از ميان دانش آموزان پايه 4 و 5 مناطق چهارگانه جغرافيايي شهرستان ساري، 160 دانش آموز (11-10 ساله) با معرفي مدرسه در اين پژوهش شرکت كردند. ازميان دانش آموزان واجد شرايط (داراي اختلال سلوک) که روانپزشک نيز آنها را تاييد كرده بود 24 دانش آموز به طور تصادفي انتخاب و در دو گروه آزمايشي و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمايشي به مدت يک ماه و نيم، هفته اي دوبار در جلسات 60 دقيقه اي در برنامه بازي درماني گروهي با رهنمود شرکت كردند. فرضيه پژوهش مبني بر اثر بخشي بازي درماني گروهي با رهنمود در کاهش اختلال سلوکي دانش آموزان دبستاني با استفاده از آزمون t تاييد شد. همچنين داده هاي کيفي حاصل از مشاهدات باليني درمانگر، گزارش هاي جداگانه والدين، معلمان، دو نفر دستيار درمانگر و تشخيص روانپزشک حاکي از کاهش رفتار اختلال سلوکي در گروه آزمايشي بود. بنابراين، بازي درماني گروهي با رهنمود در کاهش اختلال سلوکي دانش آموزان دبستاني مي تواند مفيد باشد. |
كليد واژه: بازي درماني گروهي با رهنمود، اختلال سلوکي، دانش آموزان دبستاني |
نسخه قابل چاپ |