پاسخ به:بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:38 AM
2 : انديشه هاي نوين تربيتي بهار 1390; 7(1):29-48. |
مقايسه نظام ارزشي دبيران با دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي |
قنبري سيروس*,معروفي يحيي,فاتحي ياور |
* دانشگاه بوعلي سينا |
پژوهش حاضر، به منظور مقايسه نظام ارزش هاي دبيران با دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي انجام شد. نمونه پژوهش 80 دبير و 260 دانش آموز دوره پيش دانشگاهي شهرستان کامياران بود که با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شد و پرسشنامه 45 ماده اي ارزش هاي آلپورت، ورنون و ليندزي پس از برآورد اعتبار، براي دو گروه دبيران و دانش آموزان اجرا شد. داده ها با نرم افزار spss تجزيه و تحليل شد و از روش آماري آزمون تحليل واريانس دو متغيره استفاده شد. يافته هاي پژوهش نشان داد كه سلسله مراتب نظام ارزشي دبيران به ترتيب ارزش هاي نظري، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، هنري و مذهبي است. اين سلسله مراتب براي دانش آموزان ارزش هاي نظري، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، مذهبي و هنري است. بين ميانگين ارزش هاي نظري، اقتصادي، سياسي واجتماعي دبيران مرد و زن تفاوت وجود دارد و در تمامي اين ارزش ها، ميانگين دبيران مرد بيش از دبيران زن است. بين ميانگين ارزش هاي نظري، سياسي، مذهبي و اجتماعي دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد و در تمامي اين ارزش ها به استثناي ارزش هاي اجتماعي، ميانگين دانش آموزان پسر بيش از دانش آموزان دختر است. بين ميانگين ارزش هاي دبيران با دانش آموزان در ارزش هاي شش گانه مورد بررسي، به استثناي ارزش هاي هنري، تفاوتي معني دار وجود ندارد. |
كليد واژه: نظام ارزشي، سلسله مراتب ارزش ها، دبيران، دانش آموزان، دوره پيش دانشگاهي |
نسخه قابل چاپ |