بانک مقالات رشته علوم تربیتی
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:35 AM
1 : انديشه هاي نوين تربيتي تابستان 1390; 7(2):9-32. |
بررسي روايي و پايايي شيوه هاي نمره گذاري آزمون هاي مبتني بر نقشه مفهومي |
مصرآبادي جواد* |
* دانشگاه تربيت معلم آذربايجان |
در اين پژوهش سه شيوه نمره گذاري به آزمون هاي نقشه مفهومي معرفي مي شود: 1- روش رابطه اي 2- روش ساختاري 3- روش شباهت. براي تشخيص مناسب ترين شيوه نمره گذاري از بين اين شيوه ها از سه شاخص روايي ملاکي، پايايي نمره گذاران و روايي افتراقي استفاده شد. نمونه آماري پژوهش 105 نفر از دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر تبريز در سال تحصيلي 88-1387 بودند که در چهار کلاس حضور داشتند. يافته هاي پژوهش نشان داد که روش نمره دهي رابطه اي از لحاظ اين شاخص ها نسبت به دو روش ديگر مقادير بالاتري دارد و روش نمره دهي شباهت نيز نسبت به دو روش ديگر پايين ترين شاخص هاي آماري را دارد. |
كليد واژه: ارزشيابي تحصيلي، پايايي، روايي، آزمون، نقشه مفهومي، نمره گذاري |
نسخه قابل چاپ |