پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:14 PM
7 : مطالعات مديريت راهبردي پاييز 1389; 1(3):123-143. |
اثر سرمايه اجتماعي بر تعالي سازماني |
حسن زاده ثمرين تورج,مقيمي سيدمحمد* |
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران |
بسياري از سازمان ها صرف نظر از اندازه و ميزان تجارت به اهميت سرمايه اجتماعي به عنوان منبع پايدار رقابت و تعالي و مبنايي براي نوآوري و تطبيق پذيري شان اعتراف دارند. موضوع اين مقاله طراحي و تبيين مدل سرمايه اجتماعي به منظور دستيابي به تعالي سازماني در شهرداري تهران مي باشد. براي متغير مستقل دو بعد دروني و بيروني شامل اعتماد، هنجار، ارزش هاي ديني، شبکه مشارکت و قانون در نظر گرفته شده است و براي متغير وابسته نه بعد در نظر گرفته شده است. اين تحقيق از نوع کاربردي بوده است و قلمرو جغرافيايي آن مناطق 22 گانه شهرداري تهران در سطوح سازماني کارشناسان، روساي ادارات، معاونين و مديران منطقه بوده است. روش تحقيق توصيفي و از نوع همبستگي است که به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي با تعداد نمونه 342 انجام گرفته است. همچنين از روش هاي تحليل همبستگي، تحليل رگرسيون، مدل معادلات ساختاري و آزمون فريدمن براي تجزيه و تحليل اطلاعات و استفاده شده است. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد که در شهرداري تهران بين سرمايه اجتماعي و تعالي سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. به عبارت واضح تر، با افزايش سرمايه اجتماعي تعالي و سرآمدي سازمان ارتقا و بهبود مي يابد. |
كليد واژه: سرمايه اجتماعي، اعتماد، شبکه، کيفيت و تعالي سازماني |
نسخه قابل چاپ |