پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:14 PM
4 : مطالعات مديريت راهبردي پاييز 1389; 1(3):69-88. |
تبيين رفتار نيروهاي جهاني شدن بر سياست گذاري بازرگاني خارجي ايران |
مولانژاد محمود,نداف مهدي,موسي زاده بهروز* |
* دانشگاه شهيد چمران اهواز |
حوزه بازرگاني خارجي از جمله مهمترين بخشهاي اقتصادي جوامع محسوب مي شود. سياست گذاري دولت در اين حوزه شامل ارايه طرح هاي بلندمدت و ميان مدت جهت هدايت فرايند تصميم گيري در مواردي نظير صادرات، واردات و سرمايه گذاري خارجي است که به منظور حضور اثربخش و کارآمد کسب و کارها (دولتي و غير دولتي) در بازارهاي منطقه اي، بين المللي و جهاني صورت مي پذيرد. از سوي ديگر در سه دهه اخير پديده جهاني شدن تاثيرات شگرفي در ابعاد اقتصادي، سياسي و فرهنگي بر جوامع داشته است و رويدادهاي توسعه را به اشکال گوناگون و متفاوت متاثر نموده است. در اين تحقيق مدلي براي تبيين اين تاثيرها در حوزه بازرگاني خارجي جمهوري اسلامي ايران ارايه شده است. وزارت بازرگاني نيز به دليل نقش محوري در دولت جمهوري اسلامي ايران، جهت سياست گذاري بازرگاني خارجي به عنوان جامعه آماري انتخاب گرديد. نتايج به دست آمده نشان مي دهند که نيروهاي جهاني شدن در سه بعد اقتصادي، سياسي و فرهنگي بر فرايند سياست گذاري بازرگاني خارجي موثر بوده اند. |
كليد واژه: بازرگاني خارجي، سياست گذاري تجاري، جهاني شدن، وزارت بازرگاني |
نسخه قابل چاپ |