0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
شنبه 23 اردیبهشت 1391  8:11 PM

 7 : مطالعات مديريت راهبردي زمستان 1389; 1(4):151-166.
 
شناسايي تاثير متقابل فرهنگ و راهبرد در شرکتهاي سرمايه گذاري صنعت ساختمان
 
خورشيدي غلامحسين,احمدي محمد*,پرهيزگار محمدمهدي
 
* گروه مديريت بازرگاني، دانشگاه پيام نور
 
 

تدوين راهبرد در شرکتها نيازمند شناختي است که از وضعيت محيط دروني و بيروني شرکت صورت مي پذيرد. اين راهبرد عموما از فرهنگ سازمان تاثير مي پذيرد و شرايطي که بر سازمانها حاکم است ايجاب مي کند که يکي، راهبرد پيشرو را اتخاذ کند و ديگري راهبرد از نوع مدافع را برگزيند. گاهي نيز شرکتها، راهبردي را انتخاب مي کنند که کارکنان سازمان را ناچار به پذيرش عادت ها و رويه هايي مي کند که تا قبلا به صورت ديگري بوده است. به عبارت ديگر، ممکن است راهبرد برخي از سازمانها، فرهنگ آنان را تغيير دهد و در برخي نيز فرهنگ، به سازمان حکم کند که راهبردي را اتخاذ کند.
اين پژوهش به تعيين روابط ميان راهبرد و فرهنگ سازماني مي پردازد و با توجه به اين که عوامل موثر بين متغيرهاي مذکور را در سطح سازمان ها بررسي مي کند، يک پژوهش بنيادي به شمار مي رود. هم چنين از نظر نحوه گردآوري داده ها، اين پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي است
.
جامعه آماري اين پژوهش شامل شرکت هايي است که در صنعت ساختمان در کشور مشغول به فعاليت و سرمايه گذاري هستند. از آن جا که اين تحقيق به صورت کمي به بررسي رابطه ميان متغيرها مي پردازد، نتايج آن قابل تعميم به کل جامعه هستند
.
با توجه به داده هاي گردآوري شده از 89 نمونه آماري، مي توان گفت که راهبرد در سطح کسب و کار و فرهنگ سازماني، با هم ارتباط متقابل دارند و وجود هر کدام از انواع فرهنگ در سازمان، سبب مي شود که نوع خاصي از راهبرد در سازمان تدوين شود و بر عکس، هنگامي که راهبرد، طبق نوع شناسي اسنو-مايلز، از نوع خاصي در سازمان تدوين شود، مي تواند بر تغيير شرايط فرهنگي سازمان تاثير بگذارد و احتمال تغيير در نوع شناسي فرهنگ را در پي خواهد داشت
.
اين پژوهش از نظر اينکه اولين مرتبه است که در شرکتهاي سرمايه گذاري صنعت ساختمان در ايران، به شناسايي راهبرد و شرايط فرهنگي پرداخته است در نوع خود بي نظير است و مي توان اين را جزو نوآوري تحقيق به شمار آورد
.

 
كليد واژه: فرهنگ نوآوري، فرهنگ بوروکراتيک، فرهنگ حمايتي، راهبرد در سطح کسب و کار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها