پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:11 PM
3 : مطالعات مديريت راهبردي زمستان 1389; 1(4):65-85. |
مزاياي استفاده از خدمات شرکتهاي مديريت صادرات در راهبردهاي توسعه صادرات بنگاه هاي کوچک و متوسط |
قره چه منيژه*,شمشيري فيروز |
* دانشگاه شهيد بهشتي |
بنگاه هاي کوچک و متوسط به دليل محدوديتهايي که دارند نمي توانند به تنهايي منابع مالي و اطلاعاتي لازم براي اداره فعاليتهاي بازرگاني بين المللي خود را تامين کنند به همين دليل بهترين راه براي اين واحدها براي ورود به بازارهاي جهاني و افزايش صادرات، حداقل در ابتداي کار استفاده از خدمات يک واسطه صادراتي است. واسطه هاي صادرات در کشورهاي مختلف به اسامي مختلفي شناخته مي شوند ولي تقريبا در همه جا خدمات مشابهي را ارائه مي دهند که عموما به دو دسته: 1) خدماتي در راستاي شناسايي نياز و ايجاد تقاضا. 2) خدماتي در جهت پردازش و پاسخ به تقاضا، تقسيم کنند. اين پژوهش ابتدا به بيان نظريه بين المللي شدن بنگاه هاي کوچک و متوسط پرداخته و نيازهاي اطلاعاتي اين بنگاه ها را در طول مسير بين المللي شدن و در سطوح مختلف آن بيان مي کند. سپس اشاره اي به موانع و مشکلاتي شده است که اين واحدها در زمينه مديريت فعاليتهاي صادراتي خود با آنها در حال چالش هستند. از طرفي در اين پژوهش همچنين به بررسي اثرات استقرار شرکت مديريت صادرات به عنوان يکي از واسطه هاي صادراتي بر توسعه صادرات بنگاه هاي کوچک و متوسط استان بوشهر پرداخته است تا با توجه به مشکلاتي که شناسايي و اولويت بندي مي شوند راهکاري ارائه شود. اين پژوهش از نوع تحقيقات توصيفي غير آزمايشي بوده و داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوري شد ه اند. بر اساس نتيجه تجزيه و تحليل و آزمون فرضيه ها، شايد بتوان که با استقرار شرکت مديريت صادرات به عنوان يک واسطه صادراتي، باعث توسعه صادرات در استان شد. |
كليد واژه: بنگاه هاي کوچک و متوسط (SMEs)، شرکتهاي مديريت صادرات (EMCs)، بين المللي شدن بنگاه هاي کوچک و متوسط، برنامه هاي توسعه صادرات |
نسخه قابل چاپ |