پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:08 PM
5 : مطالعات مديريت بهبود و تحول زمستان 1388 و بهار 1389; 20(61):121-147. |
ارتقاي پژوهش هاي تفسيري در سازمان: مروري بر مباني فلسفي و فرايند اجراي روش پديدارنگاري |
دانايي فرد حسن*,كاظمي سيدحسين |
* گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس |
پديدارنگاري روشي است كه در زمره روش هاي پژوهش كيفي قرار مي گيرد و در حيطه پارادايم تفسيري جاي دارد. اين روش در دهه 1970 در دانشگاه گوتنبرگ سوئد ايجاد شد و هدف آن دستيابي به دركي عميق از مفاهيم متفاوت يك پديده در نزد افراد مختلف است. اساس اين روش بر اين موضوع استوار است كه افراد مختلف مي توانند تجارب و يا مفاهيم متفاوتي از يك پديده داشته باشند. پديدارنگاري در پي احصا و طبقه بندي اين تجارب مختلف است و در اين راستا، مصاحبه هاي انفرادي عميق را به عنوان ابزار كسب داده به کار مي گيرد. نتايج يك مطالعه پديدارنگاري، تعداد محدودي طبقات توصيفي است كه هر يك معرف مفهومي متفاوت از يك پديده معين در نزد گروه خاصي از افراد هستند. پديدارنگاران همچنين براي ارايه تصويري كلي و چندبعدي از يك پديده، طبقات توصيفي مذكور را در قالب چهارچوبي بزرگتر كه «فضاي نتيجه» ناميده مي شود، مرتبط و منظم مي سازند. به اين ترتيب نتايج مطالعات پديدارنگاري براي درك عميق مفهوم يك پديده از منظر گروه خاصي از افراد بسيار سودمند است. |
كليد واژه: مطالعات كيفي، پارادايم تفسيري، پديدارنگاري، نظريه گوناگوني، فضاي نتيجه |
نسخه قابل چاپ |