پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:04 PM
1 : مطالعات مديريت بهبود و تحول زمستان 1389 و بهار 1390; 20(63):1-25. |
رابطه سيبرنتيک و مديريت دانش در سازمان |
زاهدي شمس السادات,اسداله پور امين,حاجي نوري خاطره* |
* دانشگاه علامه طباطبايي |
امروزه سازمان ها دريافته اند كه هيچ سرمايه اي به اندازه دانش نمي تواند آن ها رادر دنياي رقابتي مطلوب قرار دهد. لذا بيش از هر عامل ديگري كاركنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهم ترين سرمايه هاي سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مديريت دانش به عنوان ابزاري كه مي تواند دانش موجود را گردآوري و نظم و پويايي بخشيده و در كل سازمان اشاعه دهد، اهميت يافته است. اما مهم تاثيرگذاري و تاثيرپذيري ابعاد ديگر با مديريت دانش مي باشد. اين مقاله تاثير و رابطه متقابل سيبرنتيک كه شامل شش بعد اصلي تنوع و محدوديت، آنتروپي و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعده تصميم، هدف گذاري و كنترل، بازخور و تمايزات و روابط است، با مديريت دانش كه شامل چهار فرآيند اصلي ايجاد دانش، تبديل و انتقال دانش، حفظ و نگهداري دانش و به كارگيري دانش مي باشد را مورد بررسي قرار مي دهد. جامعه آماري پژوهش كاركنان شركت توليدي فراسان بوده و اطلاعات و داده هاي پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوري شده است. بر اساس تحليل هاي انجام شده، بعد تنوع و محدوديت و فرآيند تبديل و انتقال دانش به دليل داشتن شاخص هاي ضعيف حذف شدند. به علاوه يافته هاي پژوهش حاكي از تاييد مدل مفهومي با داده هاي جمع آوري شده و رابطه متقابل و معنادار سيبرنتيك و فرآيند مديريت دانش مي باشد. |
كليد واژه: سيبرنتيك، مديريت دانش، دانش سازماني |
نسخه قابل چاپ |