پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 8:24 PM
4 : مديريت و منابع انساني در صنعت نفت زمستان 1389; 4(13):85-104. |
اولويت بندي عوامل انگيزشي کارکنان با هدف افزايش بهره وري (مطالعه موردي: شرکت پخش فراورده هاي نفتي فارس) |
خادمي زارع حسن,فخرزاد محمدباقر,اكرمي محمدكاظم |
برنامه ريزي دقيق و سيستماتيک جهت ايجاد، حفظ و افزايش انگيزه کارکنان از مهمترين راهکارها جهت افزايش بهره وري سازماني است. اين برنامه نياز مبرم به بررسي همه جانبه و اولويت بندي عوامل موثر بر ارتقا انگيزش و بهره وري نيروي انساني دارد. لذا در اين تحقيق، با استفاده از مدل تحليل شبکه اي فازي، که روشي منظم، جامع و ساختارمند از تصميم گيري چندمعياره است، به مطالعه، دسته بندي و اولويت بندي عوامل موثر بر انگيزش کارکنان پرداخته شده است. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان مي دهد که رابطه مثبت و معني داري بين نظام پاداش، عوامل انگيزش، و بهره وري منابع انساني وجود دارد. همچنين، در بين گزينه هاي نظام پاداش، به ترتيب، عوامل پاداش بيروني غيرمالي، پاداش بيروني مالي، و در انتها پاداش دروني (ذاتي) داراي بيشترين تاثير در افزايش ميزان انگيزش و بهره وري بوده است. نتايج حاصل از اولويت بندي عوامل انگيزشي در شرکت پخش فراورده هاي نفتي فارس نشان مي دهد که احساس دريافت عادلانه افراد بر اساس انجام کار، عملي نمودن ارزشيابي عملکرد، فراهم بودن فرصت پيشرفت براي همه کارکنان، تناسب بين مشخصات شغل و توانايي شاغل، و شايسته و و با صلاحيت بودن مدير، براي افزايش بهره وري سازمان بسيار پراهميت است. |
كليد واژه: انگيزش، بهره وري، فرايند تحليل شبکه اي فازي، نظام پاداش |
نسخه قابل چاپ |