پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 8:16 PM
6 : مديريت فناوري اطلاعات بهار و تابستان 1388; 1(2):85-102. |
بررسي عوامل تاثيرگذار در بلوغ سازمان در رويكرد به كسب و كار الكترونيكي با استفاده از مدل FCM |
طالب پور عليرضا,ابويي اردكان محمد,احمدي صدرا* |
* دانشگاه شهيد بهشتي، ايران |
سنجش بلوغ سازمان در حوزه كاربردي سازي كسب و كار الكترونيك امري كاملا كيفي است و نمي توان تاثير عوامل تاثير گذار بر آن را به راحتي تبديل به مقادير كمي نمود و مورد سنجش قرار داد. بنابراين بايد به دنبال مكانيزمي بود تا بتوان نوع و ميزان تاثير عوامل مختلف را بر روي سطح بلوغ سازمان و بر روي ديگر عوامل فرموله نمود. به منظور بررسي اين موضوع لازم است دو موضوع تاثير عوامل بر رشد رويكرد كسب و كار الكترونيك و ديگري ميزان تاثير عوامل بر يكديگر مورد بررسي قرار گيرند. در اين مقاله هدف آن است تا با ارايه مدل هاي فازي به بررسي نحوه تعامل عوامل و تاثير آنها بر رشد استفاده از رويكرد كسب و كار الكترونيك در سازمان پرداخته شود. به اين منظور براي مدل سازي اين عوامل و ميزان تاثير آنها، ابتدا با بررسي پژوهش هاي پيشين عوامل تاثير گذار در توسعه رويكرد كسب و كار الكترونيك شناسايي و سپس با استفاده از نظر متخصصين و بكارگيري روش دلفي اين عوامل دسته بندي شده اند. در ادامه با استفاده از مدل FCM نمودارهاي گرافيكي هدايت شده عوامل ترسيم مي شوند و با استفاده از اين نمودارها روابط علت و معلولي ميان مفاهيم مورد اشاره در گره ها ارايه مي شود و شبكه روابط ميان عوامل، تحليل و تبيين مي گردد. |
كليد واژه: منطق فازي، كسب و كار الكترونيك، FCM، مدل هاي علت و معلول |
نسخه قابل چاپ |