پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 3:48 PM
5 : مدرس علوم انساني بهار 1381; 6(1 (پياپي 24)):99-115. |
طراحي و تبيين مدل تعاملي استراتژي، فرهنگ سازماني و محيط در سازمانهاي صنعتي كشور |
كردنائيج اسداله*,مشبكي اصفهاني اصغر |
* دانشگاه تربيت مدرس |
آينده جهان در قرن بيست و يكم،آكنده از رقابت، توسعه بازارهاي نوظهور، عوامل محيطي نامطمئن، رواج تكنولوژيهاي برتر و گسترش تجارت است. شرط توفيق در اين ميدان بهره گيري از فرصتها و استقبال از چالشهاي پيش روي است. تمام اين موارد ايجاب مي كند كه فرهنگ سازماني و محيط خوب شناخته شود تا بتوان با انتخاب استراتژي مناسب در دنياي رقابت باقي ماند. از اين رو در اين مقاله تلاش شده است تا رابطه تعاملي استراتژي، فرهنگ سازماني و محيط در سازمانهاي صنعتي كشور بررسي شود. اين عوامل در قالب سه پرسشنامه تحت عنوان پرسشنامه استراتژي سازمان (گونه شناسي اسنو و مايلز)، پرسشنامه فرهنگ سازماني قوي و ضعيف و پرسشنامه محيط پايدار و پويا دسته بندي شده و سپس بر مبناي فرضيات تحقيق، ارتباط تعاملي آنها مورد آزمون قرار گرفته است. اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار SPSSwin تجزيه و تحليل شده و در پايان، مدل تعاملي استراتژي، فرهنگ سازماني و محيط در سازمانهاي صنعتي ارائه گرديده است. |
كليد واژه: استراتژي، فرهنگ سازماني، محيط، مدل تعاملي. |
نسخه قابل چاپ |