پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 3:25 PM
5 : مدرس علوم انساني 1383; 8(ویژه نامه مدیریت(پیاپی 36)):109-134. |
طراحي مدل جامع ارزيابي عملكرد و رتبه بندي شركتها |
قدرتيان كاشان سيدعبدالجابر,انواري رستمي علي اصغر* |
* گروه مديريت دانشگاه تربيت مدرس |
يكي از مهمترين ابزارهاي تعيين نقاط قوت، ضعف عملكرد، شناسايي فرصتها و تهديدهاي بيروني شركتها، رتبهبندي شركتها است. از جمله مشكلات اساسي روشهاي موجود رتبهبندي شركتها، تاكيد عمده آنها تنها بر يك شاخص اصلي نظير فروش يا درامد و عدم جامعيت آنها است. به عبارتي ديگر، اين روشها بهجاي تعيين برترين شركتها، حجيمترين و بزرگترين آنها را تعيين ميكنند. اين مقاله درصدد رفع مشكل فوق از طريق ارائه مدل جامع رتبهبندي شركتها، مبتني بر عملكردشان است. اگر چه مدل پيشنهادي، بر اساس مدل ارزيابي متوازن شركتها (BSC) طراحي شده، ولي تفاوتهاي عمدهاي با آن دارد. در مدل پيشنهادي، پس از مطالعه جامع ادبيات تحقيق، جهت تبيين جامعتر عملكرد شركتها و تعيين دقيقتر نقاط قوت و ضعف شركتها، به جاي 4 مولفه مذكور در مدلهاي BSC از شش مولفه اصلي بهره گرفته شده است. اين مولفهها عبارتند از: مالي، فرايندهاي داخلي، مشتري، توسعه و نواوري، نيروي انساني و مديريت. با مطالعه جامع ادبيات تحقيق، 422 شاخص عملكردي جهت ارزيابي و رتبهبندي استخراج شد. با توجه به تعدد شاخصها و جهت امكانپذير كردن قضاوت نهايي و جمعي در خصوص رتبه نهايي هر شركت از مدل تصميمگيري چند شاخص بهره گرفته شد. براساس دادههاي بازار بورس اوراق بهادار تهران در خصوص تعدادي از شركتهاي خودروساز عمده ايران و با بهرهگيري از تكنيك وزندهي آنتروپي شانون و تاپسيس، مدل پيشنهادي مورد آزمون عملي قرار گرفت و نتايج آن در انتهاي مقاله ارائه شد. جامعيت مولفهها و شاخصهاي پيشنهادي در كنار امكان بهرهگيري از مدلهاي تصميمگيري چند شاخصه، عموميت و قابليت كاربرد آن در ارزيابي جامع عملكرد و رتبهبندي شركتهاي ساير صنايع كشور (غير از صنعت خودروسازي) را نيز ممكن و ميسر كرده است. |
كليد واژه: مدل رتبهبندي، ارزيابي عملكرد، شركتهاي خودروسازي، تصميمگيري چند شاخصه |
نسخه قابل چاپ |