0

بانک مقالات رشته مدیریت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  3:25 PM

 8 : مدرس علوم انساني تابستان 1384; 9(2 (پیاپی 39) ویژه نامه مدیریت):189-212.
 
طراحي مدل مزيت رقابتي براي صنعت خودرو ايران
 
مهري علي,خدادادحسيني سيدحميد*
 
* گروه مديريت دانشگاه تربيت مدرس
 
 

با توجه به مباني نظري مديريت استراتژيک و نيز مديريت استراتژيک بازاريابي، سه مجموعه نگرش را در رابطه با مزيت رقابتي مي‌توان تبيين كرد. نگرش اول منابع و قابليتهاي سازماني، نگرش دوم منابع و قابليتهاي محيطي و نگرش سوم منابع و ارتباطات بين سازماني وسنرژي حاصل از آن را به‌عنوان منبع مزيت رقابتي بيان مي‌کنند. هر کدام از اين نظريات، از زاويه‌اي به موضوع مزيت رقابتي نگريسته‌اند و تفاوت اصلي آنها ناشي از نگاهشان به قلمرو رقابت است، به نحوي که نظريه مزيت رقابتي بر مبناي  ويژگيهاي سازمان صنعتي ( نظريه محيطي) با تاکيد بر اهميت عوامل ساختاري صنعت و موقعيت سازمان در بازار، مرزهاي صنعت را مبناي تحليل و قلمرو رقابت تلقي مي‌کند. در مقابل، نظريه مزيت رقابتي برمبناي منابع و قابليتهاي سازماني، مبناي تحليل را سازمان و قلمرو رقابت را مرزهاي سازماني در نظر مي‌گيرد. در کنار اين دو ديدگاه نگرش مزيت رقابتي برمبناي منابع و ارتباطات بين سازماني، مرزهاي بين سازماني را به‌عنوان واحد تحليل و قلمرو رقابت درنظر مي‌گيرد.
از يک سوي، جهاني‌شدن بازارها و گسترش دامنه رقابت ازعرصه‌هاي ملي به سطح جهاني و از سوي ديگر، عدم وجود چارچوب نظري جامع در رابطه با مزيت رقابتي، ضرورت تلفيق نگرشهاي موجود و ارائه يک مدل جامع را با تاکيد بر تحليل رقابت در سطح جهاني بيش از پيش آشکار مي‌کند که در اين راستا، تحقيق حاضر با درک خلا تئوريک موجود و با استفاده از مباني نظري موجود، درصدد ارائه يک مدل عمومي جامع در رابطه با مزيت رقابتي است. مدل مفهومي تحقيق حاضر، مشتمل بر قابليتهاي محيطي، قابليتهاي سازماني، قابليتهاي ارتباطي وشبکه‌اي، و هوشمندي رقابتي است و صنعت خودرو به‌عنوان جامعه آماري براي جمع‌آوري اطلاعات ميداني و تست مدل انتخاب شده است.

 
كليد واژه: استراتژي، مزيت رقابتي، هوشمندي رقابتي، سازمان صنعتي، قابليتها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها