پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 3:25 PM
8 : مدرس علوم انساني تابستان 1384; 9(2 (پیاپی 39) ویژه نامه مدیریت):189-212. |
طراحي مدل مزيت رقابتي براي صنعت خودرو ايران |
مهري علي,خدادادحسيني سيدحميد* |
* گروه مديريت دانشگاه تربيت مدرس |
با توجه به مباني نظري مديريت استراتژيک و نيز مديريت استراتژيک بازاريابي، سه مجموعه نگرش را در رابطه با مزيت رقابتي ميتوان تبيين كرد. نگرش اول منابع و قابليتهاي سازماني، نگرش دوم منابع و قابليتهاي محيطي و نگرش سوم منابع و ارتباطات بين سازماني وسنرژي حاصل از آن را بهعنوان منبع مزيت رقابتي بيان ميکنند. هر کدام از اين نظريات، از زاويهاي به موضوع مزيت رقابتي نگريستهاند و تفاوت اصلي آنها ناشي از نگاهشان به قلمرو رقابت است، به نحوي که نظريه مزيت رقابتي بر مبناي ويژگيهاي سازمان صنعتي ( نظريه محيطي) با تاکيد بر اهميت عوامل ساختاري صنعت و موقعيت سازمان در بازار، مرزهاي صنعت را مبناي تحليل و قلمرو رقابت تلقي ميکند. در مقابل، نظريه مزيت رقابتي برمبناي منابع و قابليتهاي سازماني، مبناي تحليل را سازمان و قلمرو رقابت را مرزهاي سازماني در نظر ميگيرد. در کنار اين دو ديدگاه نگرش مزيت رقابتي برمبناي منابع و ارتباطات بين سازماني، مرزهاي بين سازماني را بهعنوان واحد تحليل و قلمرو رقابت درنظر ميگيرد. |
كليد واژه: استراتژي، مزيت رقابتي، هوشمندي رقابتي، سازمان صنعتي، قابليتها |
نسخه قابل چاپ |