پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 15 اردیبهشت 1391 8:04 PM
5 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1388; 4(13):101-130. |
بررسي نقش ارتباطات انساني در توسعه صنعت جهانگردي |
كروبي مهدي* |
* گروه مديريت جهانگردي، دانشگاه علامه طباطبايي |
عناصر مختلفي در توسعه صنعت جهانگردي تاثير گذارند كه يكي از آنها ارتباطات انساني و تاثيري است كه از نحوه اين نوع ارتباط در ذهن جهانگردان باقي مي ماند، هدف اين پژوهش راه كارهايي جهت توسعه صنعت جهانگردي است كه يكي از آن ها توسعه ارتباطات انساني است. به همين دليل در اين پژوهش متغيرهايي چون سطح سواد، سن، جنس، ارزشها، آداب و رسوم و غيره و به طور كلي آنچه كه در ارتباط چهره به چهره با توريست ها بيشترين تاثير را دارد، مورد مطالعه قرار گرفت. جامعه مورد نظر در اين پژوهش افرادي مي باشند كه با صنعت جهانگردي سروكار دارند مثل توريست ها، كاركنان هتل و كاركنان دفاتر خدمات جهانگردي، بنابراين در اين پژوهش از طريق پرسشنامه متغيرهاي مختلفي مثل سطح فرهنگ، سواد، تسلط به زبان خارجي، سنت گرايي، كاربرد ارتباطات كلامي و غيركلامي و درصد رضايت مخاطبان از سازمانهاي مرتبط با صنعت جهانگردي و غيره مورد سوال قرار گرفتند كه نتايج حاصله نشان داده است كه از بعد جنس بيشتر توريستهايي كه به ايران وارد مي شود مذكر مي باشند و در اين راستا از بين ارتباطات غيركلامي بيشترين تاثير به عهده حركات سر و صورت و چشمها گذاشته شده و جهت كاربرد تبليغات براي توسعه صنعت جهانگردي نيز بيشترين تاثير به تبليغات چهره به چهره و اهميت آن اختصاص داده شده است. |
كليد واژه: ارتباطات انساني، مهارتهاي ارتباطي كلامي و غيركلامي، جهانگردي، توسعه، گردشگري |
نسخه قابل چاپ |