پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 15 اردیبهشت 1391 7:54 PM
4 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1390; 6(21):77-104. |
سکوت سازماني: مفاهيم، علل و پيامدها |
زارعي متين حسن,طاهري فاطمه,سيار ابوالقاسم |
علي رغم اينکه ادبيات رايج در زمينه سازمان و مديريت، بر توانمندسازي و ايجاد کانال هاي ارتباطات باز تاکيد دارند، اما نتايج تحقيقات نشان مي دهند بسياري از کارکنان از اين موضوع شکوه مي کنند که سازمان هاي آنها از ارتباطات، تسهيم اطلاعات و دانش آشکار و پنهان حمايت نمي کنند و اينها همه مي تواند دليلي بر شکست اهداف و برنامه هاي مديران در سازمان ها باشد. يکي از موانع مهم در موفقيت برنامه ها و اهداف سازمان، فقدان اطلاعات، فقدان اعتماد و فقدان آن چيزي است که پژوهشگران آن را سکوت سازماني نام نهاده اند که عبارتست از خودداري از بيان ايده ها، نظرات و اطلاعات راجع به مشکلات سازماني. سکوت سازماني پديده اي رايج و شايع در اغلب سازمان ها مي باشد؛ اما با اين حال تحقيقات چندان گسترده اي پيرامون آن صورت نگرفته است. اين مقاله به دنبال آن است تا ضمن پرداختن به مفهوم پديده سکوت و آواي سازماني و مقايسه آن دو با يکديگر، انواع سکوت و انواع آواي سازماني را تحليل نموده، ابعاد فلسفي سکوت و چشم اندازهاي مرتبط با آن را تشريح، متغيرهاي سازماني و مديريتي موثر در ايجاد سکوت سازماني را بيان، مضامين سکوت در سازمان را برشمرده، دلايل بوجود آمدن و پيامدهاي ناشي از آن را توصيف نمايد. |
كليد واژه: سکوت سازماني، سکوت مطيع، سکوت تدافعي، سکوت نوع دوستانه، آواي مطيع، آواي تدافعي، آواي نوع دوستانه |
نسخه قابل چاپ |