پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 15 اردیبهشت 1391 7:53 PM
2 : فصلنامه علوم مديريت ايران بهار 1390; 6(21):19-46. |
بررسي سازه کيفيت کار تيمي و اصلاح ابزار اندازه گيري تعاملات تيم: تحليل مفهومي و تجربي |
كاظمي مهدي,كرمانشاه علي,كرباسفروشان الياس |
نقد و بازبيني سازه ها، به ويژه سازه هاي رايج، لازمه تسريع رشد علوم سازماني است. از جمله سازه هاي جديدي که در حوزه کار تيمي مطرح شده و اقبال نسبتا مناسبي هم به آن وجود دارد، سازه کيفيت کار تيمي است. کيفيت کار تيمي را هوگل و گموئندن (2001) براي گردآوري کليه تعاملات تيم در يک سازه تعريف کردند. مقاله آن ها داراي اشکالات مهمي است که در اين مقاله هم در ساحت نظر و هم به صورت تجربي بررسي مي شود. در اين مطالعه به صورت نظري و تجربي نشان داده مي شود به کارگيري سازه کيفيت کار تيمي در مدل هاي مختلف به عنوان زيربناي تعاملات تيم توجيه پذير نيست. در عين حال شيوه مفهوم سازي و عملياتي سازي اين سازه نيز دچار مشکلات جدي است. به منظور اصلاح اين مساله، مفاهيم تلاش و توازن مشارکت در اين سازه با هم يکي شده و مفاهيم تعارض، هدف گذاري و تصميم گيري به آن افزوده شده است. به اين ترتيب ترکيب جديدي از گزاره ها در قالب پرسشنامه اي جديد براي سنجش تعاملات تيم ارائه شده است که با استفاده از داده هاي آماري 152 دانشجوي ايراني و روش مدل معادلات ساختاري، برتري آن بر مدل پيشين کيفيت کار تيمي نشان داده شده است. در انتهاي مقاله نيز به کاربردها، محدوديت ها و پيشنهادها براي پژوهش هاي آتي پرداخته مي شود. |
كليد واژه: کيفيت کار تيمي، ابزار اندازه گيري تعاملات تيم، پرسشنامه کيفيت کار تيمي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |