پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 4:23 PM
5 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي بهار 1388; 1(3):89-108. |
ارزشيابي برنامه درسي اجرا شده درس مطالعات اجتماعي آموزش متوسطه شاخه نظري، با استفاده از مدل سه بعدي روبيتايل |
كاظم پور اسماعيل*,غفاري خليل |
* دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنكابن |
پژوهش با هدف کلي ارزشيابي برنامه درسي اجرا شده درس مطالعات اجتماعي آموزش متوسطه شاخه نظري با تاکيد بر مدل روبيتايل انجام شده است. اين پژوهش به روش توصيفي از نوع پيمايشي انجام گرفت و جامعه آماري آن دربرگيرنده تمامي دبيران مرد و زن درس مطالعات اجتماعي آموزش متوسطه شاخه نظري در استان گيلان به تعداد 272 نفر بود. حجم نمونه پژوهش 165 نفر بوده که به روش تصادفي خوشه اي گزينش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته 29 گويه اي بوده است. در زمينه روايي پرسشنامه، تاكيد پژوهشگران بيش تر بر روايي محتوايي بوده که قضاوت و تاييد متخصصين و همچنين مشورت با جمعي از دبيران اين امر را ممكن نمود. پايايي پرسشنامه بر اساس آزمون آلفاي كرونباخ 0.82 محاسبه گرديد. جهت تحليل داده ها از روش هاي آمار توصيفي كه دربرگيرنده فراواني، درصد و ميانگين بود و همچنين از روش آمار استنباطي آزمون خي دو استفاده شد. نتايج اين پژوهش بيانگر آن بود كه برنامه درسي اجرا شده درس مطالعات اجتماعي آموزش متوسطه شاخه نظري؛ 1- با هدف هاي نظام آموزشي متناسب است. 2- شرايط و امكانات متناسب را به ميزان كمي در اختيار دانش آموزان گذارده است. 3- به ميزان كمي به تفاوت هاي فردي دانش آموزان توجه دارد. 4- به موفقيت تحصيلي دانش آموزان توجه دارد. 5- به ميزان كمي اثربخشي لازم را داشته و نيازمند فعاليت هاي جبراني است. |
كليد واژه: ارزشيابي، برنامه درسي اجرا شده، مطالعات اجتماعي، آموزش متوسطه، مدل روبيتايل |
نسخه قابل چاپ |