پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 4:22 PM
6 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي بهار 1388; 1(3):109-130. |
بررسي رابطه ميان جو سازماني با تعهد سازماني و روحيه از ديدگاه دبيران دوره راهنمايي مدارس دخترانه شهر مرودشت در سال تحصيلي 88-87 |
شايان جهرمي شاپورامين,احمدي عباداله,درويش پورفراغه سكينه |
هدف اين پژوهش بررسي رابطه بين جو سازماني با تعهد سازماني و روحيه از ديدگاه دبيران مقطع راهنمايي مدارس دخترانه شهر مرودشت در سال 1388-1387 بوده است. روش پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي بوده است. جامعه آماري تمامي دبيران مقطع راهنمايي مدارس دخترانه شهر مرودشت که 315 نفر بوده اند که تعداد 118 نفربه عنوان نمونه آماري انتخاب گرديد. در اين پژوهش از سه پرسشنامه جوسازماني، تعهدسازماني، روحيه، استفاده گرديد. در تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار (SPSS)استفاده شد. يافته هاي مهم پژوهش حاکي از آن بود که: بين بعد صميميت، نشاط، اعتماد، ملاحظه گري از ابعاد جو سازماني با روحيه و تعهدسازماني رابطه معنادار مثبت وجود دارد و بين بعد مانع ، تظاهر به کار با روحيه و تعهد سازماني رابطه معنادار معکوس وجود دارد. بين بعد کناره جويي و تاکيد بر توليد بر روحيه و تعهد سازماني رابطه اي معنادار وجود ندارد. بين جو سازماني، تعهد سازماني و روحيه رابطه معنادار مثبت وجود دارد. بين بعد همدلي از ابعاد روحيه با ابعاد جو سازماني به جز تاکيد بر توليد رابطه معنادار مثبت وجود دارد. بين بعد معقوليت از ابعادروحيه با ابعاد جو سازماني به جز تاکيد بر توليد و تظاهر به کار رابطه معنادار وجود دارد. بين ابعاد مربوط به تعهد سازماني (هنجاري، تداومي و عاطفي) بين بعد هنجاري با ابعاد جو سازماني (صميميت، نشاط، ملاحظه گري، اعتماد) رابطه معنادار مثبت وجود دارد . |
كليد واژه: جو سازماني، تعهد سازماني، روحيه، ابعاد جو سازماني، سازمان |
![]() |
نسخه قابل چاپ |