پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 4:17 PM
6 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1389; 1(4):107-124. |
بررسي مقايسه اي رابطه بين کيفيت زندگي با عزت نفس، کانون کنترل، استرس و سرمايه اجتماعي فرزندان شاهد و ايثارگر فارس |
قاسمي زاد عليرضا*,برنجيان تبريزي حسين,عابدي محمدرضا,برزيده ام البنين |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کازرون |
هدف اصلي اين تحقيق بررسي سطح كيفيت زندگي فرزندان شاهد و ايثارگر و مقايسه آن با دانش آموزان عادي جامعه و هم چنين شناخت رابطه و تاثير متغيرهايي چون استرس، سرمايه اجتماعي، عزت نفس و کانون کنترل در كيفيت زندگي فرزندان شاهد و ايثارگر بود. بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تعداد 296 دانش آموز انتخاب شد كه از ميان اين تعداد 248 دانش آموز عادي و 46 دانش آموز شاهد و ايثارگر از بين دبيرستان هاي شيراز، كازرون و مرودشت بودند. از روش هاي آلفاي کرانباخ براي پايايي و تحليل ماده و نظر متخصصان براي محاسبه روايي پرسشنامه هاي پژوهش استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد که ميزان كيفيت زندگي دانش آموزان خانواده هاي شهدا و ايثارگر در حد متوسط قراردارد؛ عني حدود 62.2 درصد اين افراد از كيفيت زندگي متوسطي برخوردار هستند و تنها 15.6 درصد از كيفيت زندگي پاييني برخوردارهستند. آزمون تي براي گروه هاي مستقل نشان داد بين كيفيت زندگي دانش آموزان خانواده هاي شهدا و ايثارگر و دانش آموزان عادي تفاوت معني داري وجود ندارد. ضريب همبستگي پيرسون نشان داد بين متغيرهاي كيفيت زندگي، عزت نفس، كانون كنترل و سرمايه اجتماعي همبستگي مثبت و معني دار؛ و بين متغيرهاي كيفيت زندگي و استرس رابطه منفي و معني دار وجود دارد. همگي اين روابط در سطح p<.05 و کمتر معني دار بودند. رگرسيون چند متغيره نشان داد که از ميان متغيرهاي عزت نفس، كانون كنترل، سرمايه اجتماعي و استرس، كانون كنترل با بتاي (.36) سهم بيشتري در مقدار كيفيت زندگي دانش آموزان خانواده هاي شاهد و ايثارگر دارد. يعني در سطح اطمينان 95 درصد؛ هر مقدار كانون كنترل دروني تر باشد افراد كيفيت زندگي بالاتري دارند. |
كليد واژه: کيفيت زندگي، عزت نفس، کانون کنترل، استرس، سرمايه اجتماعي و فرزندان شاهد و ايثارگر |
نسخه قابل چاپ |