پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 4:16 PM
4 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1389; 1(4):63-80. |
تاثير آموزش مهارت هاي ارتباطي بر استرس شغلي کارشناسان |
كاظمي سلطان علي,جاويدي حجت اله,آرام محبوبه* |
اين پژوهش با هدف تعيين اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي بر استرس شغلي کارشناسان شهرداري شيراز انجام شد. روش پژوهش حاضر، روش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون همراه با دوگروه کنترل و آزمايش است. جامعه آماري اين پژوهش، کارشناسان شهرداري شيراز بودند که از بين آنها به طور تصادفي و به روش خوشه اي ک مرحله اي، 46 نفر از کارشناسان به عنوان نمونه (22 نفر گروه آزمايش و 24 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. دو گروه از نظر مشخصات دموگرافيک (جنسيت، تحصيلات، سن، وضعيت تاهل، سابقه کار) همتاسازي شدند. سپس در هر دوگروه پيش آزمون اجرا گرديد و پس از مداخله آموزشي که شامل برگزاري کارگاه آموزشي مهارت هاي ارتباطي در گروه آزمايش بود، پس آزمون و به فاصله يک ماه بعد نيز آزمون پيگيري برگزار گرديد. براي اجراي آزمون ها، از پرسشنامه استرس شغلي HSE با روايي و پايايي مناسب استفاده شد. نتايج به دست آمده حاکي از کاهش معنادار استرس شغلي گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل پس ازمداخله آزمايشي درسطح p<0.05 بود در زير مقياس هاي استرس شغلي فقط در دو بعد «حمايت همکار» و «ارتباط» در سطح p<0.05 کاهش معنادار مشاهده شد، در ساير زيرمقياس ها (تقاضا، کنترل، حمايت مسوول، نقش و تغييرات) تفاوت معناداري بين دو گروه مشاهده نشد. |
كليد واژه: ارتباط، مهارت هاي ارتباطي، آموزش مهارت هاي ارتباطي، استرس، استرس شغلي |
نسخه قابل چاپ |