پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 4:16 PM
2 : رهيافتي نو در مديريت آموزشي زمستان 1389; 1(4):23-43. |
بررسي ميزان سلامت سازماني مدارس شهرستان هاي استان تهران بر اساس الگوي هوي و فيلدمن |
سليماني نادر* |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد گرمسار |
هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقايسه سلامت سازماني مدارس شهرستان هاي استان تهران در سال تحصيلي 87-86 بود. پژوهش به شيوه توصيفي (پيمايشي) انجام شد. جامعه آماري پژوهش کليه معلمان شاغل به تدريس در مدارس شهرستان هاي استان تهران به تعداد 31000 نفر بودند. حجم نمونه 704 نفر برآورد گرديد. شيوه نمونه گيري خوشه اي و تصادفي طبقه اي بود. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه سلامت سازماني OHI هوي و همکاران (1998) استفاده شد. داده هاي گردآوري شده با استفاده از آزمون هاي ناپارامتريک نظير آزمون نسبت (دو جمله اي)، آزمون U مان – ويتني، آزمون کروسکال – واليس و آزمون رتبه اي فريدمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که: 1- سلامت سازماني مدارس از نظر معلمان در حد مناسب است. 2- مدارس متوسطه نسبت به ساير مدارس از سلامت سازماني پايين تري برخوردار هستند. 3- مدارس غيرانتفاعي نسبت به مدارس دولتي از سلامت سازماني بالاتري برخوردار هستند. 4- مدارس دخترانه نسبت به مدارس پسرانه از سلامت سازماني بالاتري برخوردار هستند. 5- بين شهرستان هاي استان از لحاظ سلامت سازماني مدارس تفاوت معنادار وجود دارد. 6- بين مدرک تحصيلي معلمان و ارزيابي آنان از سلامت سازماني مدارس رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. 7- معلمان زن مدارس را سالم تر از مردان ارزيابي نموده اند. 8- معلمان رسمي و غيررسمي (حق التدريس و پيماني) سلامت سازماني مدارس را يکسان ارزيابي نموده اند. 9- سابقه تدريس معلمان تاثيري در ارزيابي آنان از سلامت سازماني مدارس نداشته است. |
كليد واژه: سلامت سازماني، هوي و فيلدمن |
نسخه قابل چاپ |