پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 8 اردیبهشت 1391 8:52 PM
6 : دانش مديريت زمستان 1385; 19(75):125-147. |
نقش سرمايه اجتماعي در ايجاد سرمايه فکري سازمان (مطالعه دو شركت خودرو ساز ايراني) |
قليچ لي بهروز*,مشبكي اصفهاني اصغر |
در اقتصاد مبتني بر دانش از سرمايه فكري به منظورخلق و افزايش ارزش سازماني استفاده مي شود و موفقيت يك سازمان به توانايي اش درمديريت اين منبع كمياب بستگي دارد. به علاوه، يکي از قابليت هاي مهم سازماني که مي تواند به سازمان ها در خلق و تسهيم دانش کمک بسيارنمايد و براي آنها در مقايسه با سازمان هاي ديگر «مزيت سازماني پايدار» ايجاد کند، سرمايه اجتماعي است. از اين رو، هدف اين مقاله بررسي نقش سرمايه اجتماعي در ايجاد سرمايه فکري دو شرکت خودرو ساز ايراني است. روش تحقيق، توصيفي و تحليلي و جامعه آماري اين تحقيق نيز مديران شركت هاي مورد مطالعه بودند. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد که در اين دو شرکت بين سرمايه اجتماعي و سرمايه فکري شان رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. به عبارت واضح تر، با افزايش سرمايه اجتماعي، سرمايه فکري شان در ابعاد انساني، ساختاري و رابطه اي افزايش يافته است. |
كليد واژه: سرمايه اجتماعي، سرمايه انساني، سرمايه رابطه اي، سرمايه ساختاري، سرمايه فکري |
نسخه قابل چاپ |