پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 8 اردیبهشت 1391 8:46 PM
4 : دانش مديريت زمستان 1385; 19(75):75-102. |
رويكرد مصداقي سنجش عملكرد زنجيره عرضه همراه با مطالعه موردي در صنعت خودرو |
محمدي زنجيراني داريوش*,مدرس يزدي محمد |
* گروه مديريت، دانشكده علوم انساني، دانشگاه خليج فارس |
اگر چه تحقيقات بسياري در زمينه نظريه هاي علمي و تجربه هاي عملي در حوزه مديريت زنجيره عرضه (SCM ) به عمل آمده و ارزيابي عملكرد آن نيز از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفته است، با وجود اين، موضوع ارزيابي عملكرد SCM از نقطه نظر هاي متعدد از جمله انتخاب مقياسها و شاخصهاي مناسب ، توسعه فنون رياضي اندازه گيري عملكرد و نيز دستيابي به بسياري از ويژگيهاي كاربردي حاصل از محاسبات عملكرد، مي تواند توسعه يابد. اشكالها و نقصهاي اساسي بسياري باعث مي شوند تا سيستمهاي ارزيابي عملكرد فعلي در توسعه و بهبود SCM از كارايي و اثربخشي كافي برخوردار نباشند. به منظور پاسخ گويي و پوشش نارساييهاي ماهوي سيستمهاي ارزيابي عملكرد در زنجيره عرضه و نيز جامعيت ارزيابي زنجيره، در اين مقاله مدل جامعي تدوين و ارايه مي شود كه بر دو رويكرد اصلي اثربخشي اجراي اهداف استراتژيک زنجيره و تامين رضايت مراکز ذي نفع در آن مبتني بوده و در صدد نمايش توانمندي زنجيره عرضه در يك مدل چند سطحي و رويكردي فرايند محور است. رويکرد ابتکاري مدل در مورد تامين رضايت مراکز و گروههاي ذي نفع در زنجيره سبب شده تا شاخصهاي مناسب سنجش نيز بر مبناي روش جديدي، تحت عنوان روش مصداقي استخراج شاخصها تعيين و مورد بررسي قرار گيرند. اين روش بر ملاحظه مصاديق اهداف راهبردي زنجيره عرضه و تبيين عوامل كليدي موفقيت در هر رده از زنجيره مبتني است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |