پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 8 اردیبهشت 1391 8:37 PM
3 : دانش مديريت پاييز 1386; 20(78):45-62. |
پاراديم هاي تئوريك تبيين كننده شكل گيري ارتباطات بين سازماني |
زارعي بهروز*,زارعي عظيم |
* دانشكده كارآفريني، دانشگاه تهران، ايران |
مقوله ارتباطات بين سازماني از دير باز و در قالب هاي متفاوت مطرح بوده و در حال حاضر به واسطه رقابت روزافزون از يك سو و پيشرفت و گسترش چشمگير فن آوري هاي نوين در زمينه هاي توليد، بازاريابي، اطلاعات از سويي ديگر بيش از پيش برجسته گرديده است. امروزه كاركردهاي مختلف سازمان ها به گونه اي با يكديگر پيوند خورده كه تداوم حيات آنها را به صورت جدي تحت تاثير قرار داده است به گونه اي كه سازمان ها در برقراري ارتباطات از اشكال گوناگون نظير سرمايه گذاري مشترك، شبكه، كنسرسيوم، اتحاد، اتحاديه بازرگاني و هيات مديره مشترك استفاده مي كنند. در اين خصوص شكل گيري صحيح ارتباطات بين سازماني مزيت هاي فراوان و شكل گيري نادرست آنها، معايب قابل توجهي به دنبال دارد. شناخت مباني نظري گزينه هاي مختلف ارتباطات بين سازماني مي تواند بسيار سودمند باشد. در اين راستا شش پارادايم اصلي تئوريك، كه هر يك از زاويه اي تبيين و ريشه در حوزه هاي مختلف علوم دارند، ارايه شده كه اين امر دلالت بر ماهيت چند بعدي موضوع دارد. اين پارادايم ها عبارتند از هزينه هاي اقتصادي مبادله، وابستگي منابع، اتحاد استراتژيك، تئوري ذينفعان، تئوري يادگيري و تئوري نهادينه شدن. در اين مقاله پارادايم هاي مزبور تشريح و نقاط قوت و ضعف هر يك مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج مطالعات حاكي از آن است كه هيچيك از تئوري ها در تبيين كليه اشکال ارتباطات بين سازماني موفق نمي باشد بلكه تلفيق آنها تطابق بيشتري با واقعيت دارد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |