پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 12:44 PM
6 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه دوم 1388; 9(2 (پياپي 36)):131-154. |
ارزيابي پذيرش بانکداري اينترنتي بر اساس مدل توسعه يافته DTPB |
يعقوبي نورمحمد*,شاكري رويا |
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه سيستان و بلوچستان |
پذيرش فناوري توسط گروه هاي هدف يکي از محورهاي مهم پژوهشي سال هاي گذشته در حوزه مطالعات فناوري اطلاعات بوده است. در اغلب اين پژوهش ها نگرش، هنجار ذهني و کنترل رفتاري درک شده به عنوان عوامل تعيين کننده پذيرش فناوري هاي مختلف شناخته شده است. با وجود اين، به نظر مي رسد که در محيط مجازي، عوامل مذکور به طور کامل نمي توانند رفتار کاربران را توضيح دهند. با توجه به اهميت موضوع، در اين تحقيق سعي شده است بر اساس تئوري تجزيه شده رفتار برنامه ريزي شده، و اضافه کردن سازه اعتماد به آن با هدف توسعه الگوي موردنظر، فرضيه هاي تحقيق طراحي و با تاکيد بر پذيرش بانکداري اينترنتي از سوي مشتريان بانک ملي ايران در شهر تهران به آزمون گذارده شود. نتايج تحليل هاي آماري اين تحقيق با استفاده از مدل يابي معادلات ساختاري ليزرل نشان مي دهد که نگرش، هنجار ذهني، کنترل رفتاري درک شده و اعتماد عوامل اصلي موثر بر قصد استفاده مشتريان از خدمات بانکداري اينترنتي است و سازه اضافه شده اعتماد، واريانس اضافي در قصد رفتاري را توضيح مي دهد. |
كليد واژه: بانکداري اينترنتي، پذيرش فناوري، تئوري تجزيه شده رفتار برنامه ريزي شده، اعتماد، قصد استفاده |
نسخه قابل چاپ |