پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 12:39 PM
4 : پژوهشنامه مديريت اجرايي نيمه اول 1390; 3(5):69-94. |
افزايش اعتماد عمومي بر پايه ارتقاي فرهنگ پاسخ گويي |
زاهدي شمس السادات,خانباشي محمد*,رضايي الهام |
* دانشگاه علامه طباطبايي |
بسياري از تحقيقات پيشين در حوزه مسائل مديريت دولتي نشان داده است که افزايش منابع و مسووليت هاي بخش عمومي با سطح پاسخ گويي آن چندان هماهنگ نبوده و اين امر احتمالا بر کاهش ميزان اعتماد عمومي به سازمان هاي دولتي موثر بوده است. البته صرف نظر از عامل پاسخ گويي تحقيقات گذشته بر نقش برخي عوامل محيطي در اين زمينه نيز تاکيد داشته اند. هدف اصلي مقاله حاضر مطالعه نقش عامل پاسخ گويي در تبيين اعتماد عمومي است. لذا در اين مقاله پس از بررسي مباني نظري اعتماد، چگونگي تاثير ادراك عمومي از سطح پاسخ گويي دولت و ميزان اعتماد اجتماعي را در تغييرات اعتماد عمومي مطالعه مي کنيم و ضمن ارائه يک الگوي سه وجهي، پيشنهادهايي را براي بهبود و اصلاح وضعيت کنوني مطرح خواهيم كرد. روش پژوهش نيز توصيفي از نوع پيمايشي است و براي جمع آوري داده ها از ابزار پرسش نامه و جهت تحليل فرضيات آن از نرم افزار SPSS استفاده شده است. مراجعان مدارس و مناطق آموزش و پرورش شهر تهران جامعه آماري اين پژوهش را تشکيل مي دهند که نمونه آماري از ميان جامعه آماري فوق انتخاب و پرسش نامه نهايي ميان آن ها توزيع شد. نتايج حاصل از تحليل هاي صورت گرفته در اين پژوهش حاكي از تاثير مستقيم ميزان پاسخ گويي بر ارتقاي سطح اعتماد عمومي در كشور است. از اين رو به نظر مي رسد با اصلاح نسبي وضعيت پاسخ گويي در سازمان هاي دولتي تا حد زيادي مي توان به افزايش اعتماد عمومي در سطح جامعه اميدوار بود. |
كليد واژه: اعتماد عمومي، اعتماد سياسي، پاسخ گويي، سرمايه اجتماعي |
نسخه قابل چاپ |