پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 4:50 PM
10 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):271-296. |
اندازه گيري کارايي پالايشگاه هاي نفت ايران |
مهرگان محمدرضا*,كامياب مقدس امين,كاظمي عاليه |
* دانشکده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران |
هدف از اين پژوهش بررسي روابط مستقيم و غير مستقيم بين ابعاد مديريت کيفيت فراگير (TQM) و عدالت رويه اي ادراک شده با تعهد سازماني است به منظور دستيابي به اهداف پژوهش، از تعدادي سازمان هاي ارايه دهنده خدمات در شهر اصفهان، 294 نفر به صورت تصادفي براي پاسخگويي به پرسشنامه هاي پژوهش انتخاب شدند. ابزار هاي مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه مديريت کيفيت فراگير (TQM) از بروکزوزيتز (1999) با 24 سوال، پرسشنامه عدالت رويه اي از نيهوف و مورمن (1993) با 15 سوال و دو پرسشنامه تعهد عاطفي و تعهد تداومي از مير و آلن (1999) و هوم و گريفيت (1991) به ترتيب با 3 و 5 سوال بوده است. پرسشنامه هاي ياد شده براي اولين بار براي اين پژوهش ترجمه و آماده شده اند. شواهد روايي و پايايي ابزار هاي مورد استفاده بررسي و تاييد شده است. داده هاي حاصله با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل مسير مورد مطالعه شده است. يافته ها حاکي از آن است که بين ابعاد مديريت کيفيت فراگير و عدالت رويه اي با تعهد عاطفي رابطه مثبت و معني دار (01.0P<) وجود دارد. از بين ابعاد مديريت کيفيت فراگير نيز ديدگاه مديريت و رهبري و استفاده از اطلاعات در کنار عدالت روي هاي ادراک شده با تعهد تداومي رابطه مثبت و معني دار دارد. نتيجه حاصل از تحليل مسير نيز نشان مي دهد تعهد عاطفي (و نه عدالت رويه اي ادراک شده و نه ابعاد مديريت کيفيت فراگير) با تعهد تداومي (استمرار خدمت) داراي رابطه يک سويه و مستقيم است. همچنين بين عدالت رويه اي با تعهد عاطفي و بين ابعاد مديريت کيفيت فراگير با عدالت رويه اي ادراک شده رابطه يک سويه و مستقيم وجود دارد. تلويحات تاثيرات مديريت کيفيت فراگير بر تعهد عاطفي و تداومي (استمرار خدمت) در پايان تحليل شده است. |
كليد واژه: تعهد تداومي (استمرار خدمت)، تعهد عاطفي، عدالت رويه اي ادراک شده، مديريت کيفيت فراگير |
نسخه قابل چاپ |