پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 4:45 PM
5 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):103-139. |
مقايسه ميزان تمايل به مصرف کالاهاي داخلي در تهران با ساير مناطق جهان و بررسي پيامد هاي آن بر ارزيابي و ترجيح محصولات |
حقيقي محمد*,حسين زاده ماشااله |
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران |
علي رغم تاکيد زياد به مصرف محصولات داخلي و تشويق مصرف کنندگان به اين موضوع، تاکنون تحقيق علمي منسجمي که ميزان گرايش مصرف کنندگان به محصولات داخلي و پيامد هاي آن را بررسي کند و نتايج آن معياري براي مقايسه با نتايج تحقيقات انجام گرفته در ساير کشور ها باشد، انجام نشده است. از اين رو در تحقيق حاضر ابتدا ميزان تمايل مصرف محصولات داخلي را در نمونه اي شامل 400 مصرف کننده در تهران، به صورت کمي اندازه گيري کرده و مقدار آن را با ساير نقاط جهان (که تحقيقات مشابه در آن انجام شده است) مقايسه مي شود. به اين منظور براي سنجش ميزان تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، يک مقياس بين المللي به نام CETSCALE معرفي مي شود، سپس تاثير اين تمايل بر ارزيابي طبقات مختلف کالاهاي داخلي و خارجي، ترجيح محصولات داخلي و تمايل به خريد محصولات وارداتي از کشورهاي داراي تشابه مواضع از نظر سياسي، اقتصادي، فرهنگي و مذهبي مورد بررسي قرار مي گيرد. |
كليد واژه: تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، مقياس سنجش تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، ارزيابي محصول، ترجيح محصول، تشابه مواضع |
نسخه قابل چاپ |