پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 4:44 PM
10 : پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1389; 14(2 (پياپي 66)):221-243. |
ارايه مدلي براي سنجش ميزان آمادگي سازمان ها در زمينه مديريت دانش (مورد مطالعه: مرکز آمار ايران) |
موسي خاني محمدرضا*,اجلي قشلاجوقي مهدي,صفوي ميرمحله سيدرحيم |
* گروه مديريت فناوري اطلاعات، دانشگده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران |
امروزه بسياري از مديران ،نقش اساسي دانش را در کسب مزيت رقابتي و دنبال کردن اهداف استراتژيک سازمان درک کرده اند و مديريت دانش به صورت يک الزام رقابتي در سازمان ها درآمده است. با وجود اين اگر زيرساخت هاي مناسب و پيش نيازهاي لازم براي استفاده از چنين فرآيندي فراهم نباشد، حاصلي جز انزجار منابع انساني و اتلاف منابع مالي در پي نخواهد داشت. بنابراين، ضروري است که سازمان ها قبل از هر اقدامي، از آمادگي سازمان خود در ارتباط با استقرار آن اطمينان حاصل نمايند. براي رسيدن به چنين هدفي ارايه مدلي براي سنجش آمادگي سازمان براي مديريت دانش، اجتناب ناپذير است. در پژوهش حاضر، ابتدا مدلي فرضي ارايه شده و از طريق پرسشنامه اي در معرض اظهار نظر 50 نفر از صاحب نظران قرار گرفته است. بعد ازمشخص شدن مدل نهايي،براي تعيين وزن عوامل و شاخص هاي آن از روش ميانگين موزون استفاده شده است. در نهايت، ميزان کاربردي بودن مدل، در مرکز آمار ايران مورد آزمون قرار گرفته، وضعيت آمادگي آن در ابعاد مختلف مشخص شده و بر اساس وضعيت آن پيشنهادهايي ارايه شد. |
كليد واژه: مديريت دانش، مدل آمادگي، تحليل عاملي، مرکز آمار ايران |
نسخه قابل چاپ |