پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 1 اردیبهشت 1391 9:50 PM
2 : پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت) نيمه دوم 1389; 2(4):25-41. |
تاثير هوش فرهنگي بر اثربخشي گروهي (مورد مطالعه: شرکت فولاد مبارکه اصفهان) |
ابزري مهدي,اعتباريان اكبر,خاني اعظم* |
* دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان |
امروزه سازمان ها به دنبال افرادي هستند که بتوانند به صورت گروهي عملکرد مطلوبي داشته باشند و از سوي ديگر توانايي برقراري ارتباط و تطبيق مستمر با افرادي از فرهنگ هاي مختلف را دارا باشند. بنابراين لازم است با فرهنگ هاي مختلف آشنا باشند و به طور مناسب با افراد ساير فرهنگ ها ارتباط برقرار کنند. براي اين منظور، افراد نياز به هوش فرهنگي دارند. اين مطالعه به بررسي رابطه بين هوش فرهنگي و اثربخشي گروهي در47 گروه کاري در شرکت فولاد مبارکه اصفهان پرداخته است. داده ها پس از جمع آوري از طريق پرسشنامه هاي هوش فرهنگي و اثربخشي گروهي بوسيله نرم افزار spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي تحقيق نشان داد بين هوش فرهنگي و مولفه هاي آن (استراتژي، دانش، انگيزش و رفتار) با اثربخشي گروهي رابطه معناداري وجود دارد. همچنين از بين اين مولفه ها، مولفه انگيزش و رفتار، قابليت پيش بيني اثربخشي گروهي را دارا بودند. |
كليد واژه: گروه، اثربخشي گروهي، تنوع فرهنگي، هوش فرهنگي |
نسخه قابل چاپ |