پاسخ به:بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:30 AM
: انديشه مديريت راهبردي (انديشه مديريت) بهار و تابستان 1389; 4(1 (پياپي 7)):181-208. |
اولويت بندي انواع فرهنگ سازماني (طبق مدل کوئين) بر مبناي ميزان اثرگذاري آن ها بر يادگيري سازماني (مطالعه موردي: شرکت هاي زير مجموعه هولدينگ سرمايه گذاري غدير) |
حاجي پور بهمن,نظرپوركاشاني حامد |
يادگيري سازماني موضوعي است که در دهه اخير توجه زيادي را به خود جلب کرده است. تحقيقات متعددي در صدد معرفي عوامل اثرگذار بر اين پديده برآمده اند. فرهنگ سازماني از جمله عواملي است که انتظار مي رود تاثير زيادي بر سطح يادگيري سازمان داشته باشد. هدف اين مقاله، نشان دادن اثرپذيري ماهيت يادگيري سازماني، از فرهنگ سازماني است. در اين مقاله از «چارچوب فرهنگي ارزش هاي رقابتي» براي مدل سازي فرهنگ سازماني، به عنوان مبنايي براي اندازه گيري فرهنگ استفاده شده است. چهار نوع فرهنگ ارايه شده در اين چارچوب عبارت از فرهنگ گروهي، فرهنگ توسعه اي، فرهنگ عقلايي، و فرهنگ سلسله مراتبي است که ارتباط آن ها با يادگيري سازماني بررسي شده است. اين تحقيق از نوع تحقيقات غير آزمايشي از نوع همبستگي بوده و روش گردآوري اطلاعات، مطالعات کتابخانه اي، جستجوهاي اينترنتي و مصاحبه و پرسش نامه بوده و به منظور انجام تحليل هاي آماري از روش رگرسيون استفاده شده است. نتايج نشان داد که اولويت بندي انواع فرهنگ سازماني بر مبناي ميزان تاثير آن ها بر يادگيري سازماني بدين ترتيب است: فرهنگ گروهي در اولويت اول، فرهنگ توسعه اي در اولويت دوم، فرهنگ سلسله مراتبي در اولويت سوم و فرهنگ عقلايي در اولويت چهارم قرار دارد. |
كليد واژه: فرهنگ سازماني، يادگيري سازماني، چاچوب ارزش هاي رقابتي، فرهنگ يادگيرنده |
نسخه قابل چاپ |