بانک مقالات رشته مدیریت
جمعه 1 اردیبهشت 1391 10:27 AM
1 : انديشه مديريت راهبردي (انديشه مديريت) بهار و تابستان 1389; 4(1 (پياپي 7)):5-40. |
طراحي مدل مفهومي نظام علمي جمهوري اسلامي ايران مبتني بر انديشه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) |
خان محمدي هادي*,باقري مصباح الهدي |
* دانشگاه علامه طباطبايي (ره) |
توسعه و رشد علمي يکي از شاخص هاي بسيار حياتي براي هر کشور توسعه يافته يا در حال توسعه محسوب مي شود. طبق فرمايشات مقام معظم رهبري (دام ظله العالي) اهميت اين موضوع تا جايي است که سلطه فرهنگي هر کشوري توسط اقتدار اقتصادي حاصل مي شود و آن نيز ناشي از اقتدار علمي است. همچنين، دين مبين اسلام توصيه هاي زيادي در حوزه علم آموزي، تعليم و زندگي عالمانه ارايه مي کند و علم آموزي را موجب استحکام پايه هاي ديني و حافظ دين مي داند که سبب مي شود فرد عالم از هرگونه لغزشي محفوظ بماند؛ از طرف ديگر، تحصيل علم چنان اهميت دارد که براي حفظ هويت، موجوديت، اسلاميت و استقلال کشور همراه با تضمين آينده مطلوب و منتظر، علم محوري و علم آموزي بهترين راهکار بوده و موتور محرکه پيشرفت در تمام زمينه هاست. از نگاه ديگر، پيشرفت علمي قابليت وصول به آرمان هاي والا، ارزش هاي حقيقي و فضايل انساني را داراست و به وسيله آن است که يک ملت مي تواند در دنياي معاصر اثرگذار باشد و يا در مبادلات علمي دنيا نقش مفيدي ايفا نمايد؛ بنابراين، علم محوري و تحصيل آن، علاوه بر آنکه يک کشور را به استقلال، عدم وابستگي و نفي سلطه صاحبان قدرت و ثروت مي رساند، مي تواند موجب عزت و مايه حيات و طراوت يک جامعه باشد. بدين منظور، در اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سوال هستيم که نظام علمي از ديدگاه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) چيست و داراي چه مولفه ها، ارکان و روابطي است؟ بدين منظور، با استفاده از استراتژي نظريه پردازي داده بنياد و تجزيه و تحليل داده هاي گردآوري شده حاصل از مصاحبه و مستندات، دو مدل مفهومي نظام علمي استخراج شده است. |
كليد واژه: علم، مرجعيت علمي، نظام علمي، پيشرفت علمي، رويکرد سيستمي، اقتدار، عزت |
نسخه قابل چاپ |