پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 8:39 PM
10 : مديريت ورزشي (حركت) زمستان 1388; -(3):167-182. |
مقايسه ديدگاه ها و انگيزه هاي دانشجويان ورزشکار ايراني و غيرايراني درباره فعاليت هاي بدني و ورزشي |
رمضاني نژاد رحيم*,محبي حميد,دميرچي ارسلان |
* دانشگاه گيلان |
افراد با انگيزه هاي متنوعي نيز در ورزش شرکت مي کنند. يکي از عوامل اثرگذار بر رويکردهاي مشارکت ورزشي، تفاوت هاي فرهنگي است. به اين منظور، ديدگاه ها و انگيزه هاي 279 دانشجوي ورزشکار ايراني و 310 دانشجوي ورزشکار روسي بررسي شد. اين دانشجويان از دانشگاه هاي گيلان، مازندران، گرگان و دانشگاه هاي روسي شرکت کننده در سومين المپياد ورزشي دانشگاه هاي حاشيه درياي خزر (تابستان 83، دانشگاه گيلان) شرکت کرده بودند. ديدگاه اين افراد با پرسشنامه محقق ساخته اي و انگيزه آنان با پرسشنامه استاندارد شامل 14 سوال 5 ارزشي ليکرت اندازه گيري شد. ثبات دروني پرسشنامه ها در دامنه 86/0 – 79/0 متغير بود و داده هاي تحقيق با آزمون خي دو ويو من ويتني در سطح P?0.05 تجزيه و تحليل شدند. نتايج تحقيق نشان داد که ديدگاه دانشجويان ايراني و روسي در مورد تدثير رشد شناختي و آگاهي هاي عمومي ورزشي بسيار به هم نزديک بود، ولي در مورد تاثير عاطفي – اجتماعي مشارکت ورزشي، دانشجويان ايراني بر نقش اجتماعي ورزش و دانشجويان روسي بر نقش عاطفي ورزشي تاکيد داشتند. در دانشجويان روسي انگيزه هاي رقابت، چالش و تعامل اجتماعي و در دانشجويان ايراني انگيزه هاي سلامتي، لذت، وضعيت ظاهري و آسودگي و آرامش از دلايل مهم شرکت در فعاليت هاي ورزشي منظم بود. |
كليد واژه: دانشجويان ورزشکار، انگيزش، رقابت |
نسخه قابل چاپ |