پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 8:36 PM
8 : مديريت ورزشي (حركت) پاييز 1388; -(2):133-148. |
مدل سازي و بررسي كارايي مدل چهار عاملي آميخته بازاريابي صنعت خدمات ورزش كشور |
معماري ژاله*,خبيري محمد,حميدي مهرزاد,كاظم نژاد انوشيروان,يداللهي جهانگير |
* دانشکده تربيت بدني، دانشگاه الزهرا |
هدف از اين تحقيق، مدل سازي آميخته چهارعاملي بازاريابي صنعت خدمات ورزش كشور بود. روش تحقيق از نوع كيفي و كمّي بود و از طريق تهيه پرسشنامه 45 سوال پاسخ بسته كه روايي محتوايي آن توسط استادان دانشگاه تاييد و ضريب پايايي آن 92/0 (P<0.01) تعيين شده بود. اين پرسشنامه در اختيار 108 مسوول بازاريابي باشگاه هاي فعال در 9 رشته ورزشي حاضر در ليگ برتر كشور قرار گرفت و پس از ابطال 9 مورد، 98 پرسشنامه بازگشت داده شد. در اين تحقيق، مدل آميخته چهار عاملي بازاريابي صنعت خدمات ورزش كشور به دست آمد. بر اساس اين مدل، عامل مديريت قيمت گذاري، به عنوان متغير مستقل و ابزار كنترل و سه عامل ديگر آميخته، شامل مديريت ترويج، به عنوان متغير واسط و مديريت مكان و مديريت محصول تحت عنوان متغير پاسخ مدل آشكار شدند. نتايج تحقيق نشان داد مدل چهار عاملي برازش كافي با داده هاي بازار ايران دارد. مديريت قيمت گذاري، محور اصلي و تنها عامل قابل دستكاري براي مديران عامل در اين مدل است. مديريت مكان، در بهره برداري از انرژي هزينه شده در اين بازار با مديريت محصول شريك شده و از اين نظر نتايج قابل توجهي را مطرح كرده و موانعي را نيز ايجاد كرده است. همچنين بر اساس اين مدل، مديران از عامل مديريت ترويج به عنوان ابزاري براي كنترل مديريت مكان و محصول بهره مي برند. |
كليد واژه: مدل سازي، آميخته بازاريابي چهارعاملي، صنعت خدمات ورزش كشور |
نسخه قابل چاپ |