پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 7:35 PM
4 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):47-60. |
بررسي تغيیرات عوامل آمادگي جسماني، حركتي در طول نيمسال اول در دانشجويان دختر دانشگاه تربيت معلم |
سلامي فاطمه* |
* دانشگاه خوارزمي (تربيت معلم سابق) |
تحقيق حاضر تاثير شركت در كلاس هاي آمادگي جسماني و شنا در نيم سال اول را بر روي آمادگي جسماني و حركتي دانشجويان سال اول دانشكده تربيت بدني دانشگاه تربيت معلم مورد بررسي قرار داد. دانشجويان دختر نيمسال اول دانشكده تربيت بدني كه تعداد آنان 59 نفر بود و در نيمسال اول واحدهاي عملي شنا و آمادگي جسماني را انتخاب نموده بودند، جامعه آماري اين تحقيق را تشكيل دادند. 25 آزمودني از اين جامعه به طور تصادفي انتخاب شدند و قابليت هاي جسماني حركتي آنان شامل استقامت قلبي تنفسي، توان انفجاري دست برتر، استقامت عضلات شكم، انعطاف پذيري تنه (آزمون بازشدن تنه) تعادل، توان غير هوازي، سرعت و چابكي در ابتدا و انتهاي نيمسال مورد بررسي قرار گرفت. در اين تحقيق جهت بررسي تفاوت معني دار ميانگين نمرات آزمودني ها در هر يك از آزمونها در پيش آزمون و پس آزمون از آزمون t وابسته در سطح α=0.05 استفاده گرديد. يافته هاي تحقيق نشان داد كه شركت در كلاس هاي آمادگي جسماني و شنا در نيمسال اول باعث افزايش معناداري در استقامت قلبي و تنفسي و بهبود (p=0.000) و استقامت عضلاني در عضلات شكم (p=0.002) و كاهش توان بي هوازي (p=0.025) شده است اما در قابليت انعطاف پذيري تنه (p=0.941) و تعادل (p=0.656) تفاوت معني داري مشاهده نشد. همچنين در رابطه با قابليت هاي چابكي، و توان انفجاري دست برتر تفاوت معناداري مشاهده نگرديد (p=0.111 و p=0.074). |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |