پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 7:34 PM
3 : علوم حركتي و ورزش زمستان 1383; 2(4):31-46. |
تعيين و تبيين شاخص هاي ارزيابي علمكرد دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني و علوم ورزشي |
حيدري نژاد صديقه,مظفري سيداميراحمد,محقر علي |
با توجه به گسترش و توسعه كمي و كيفي دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني به ويژه بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، هم چنين نياز روزافزون جامعه براي بهره مندي بيشتر از دستاوردها و خدمات اين دانشكده ها، يك خلا اساسي در اين زمينه كاملا مشهود است و آن فقدان يك سيستم منسجم علمي براي ارزيابي علمكرد است. در اين مقاله، حاصل يك كار تحقيقي كه در مورد تبيين و تعيين شاخص هاي ارزيابي عملكرد دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني انجام شده، معرفي مي شود. زيرا بررسي ها نشان مي دهد در زمينه ارزيابي عملكرد، كارآيي و اثربخشي اين دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تا به حال فعاليت علمي منظمي انجام نشده و ارزش يابي هاي موجود، محدود و بيشتر به صورت تجربي و از ديدگاه قضاوت هاي ذهني بوده است. براي اين منظور ابتدا از طريق تشكيل يك گروه كارشناسي (اساتيد رشته تربيت بدني و علوم ورزشي و مديريت)، به روش تصميم گيري گروهي دلفي شاخص هاي ارزيابي علمكرد در آموزش عالي به طور اعم و در حوزه تربيت بدني به طور اخص بررسي شد، سپس بر اساس نظرات و پيشنهادات آنان و نيز مطالعه مستندات موجود در اين زمينه، هم چنين با توجه به وظايف و اهداف دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني و علوم ورزشي، مباني مقدماتي شاخص ها در 3 بخش آموزش، پژوهش و خدمات تخصصي مشخص شد. با عنايت به اين كه در حيطه هاي آموزشي و پژوهشي قبلا مطالعاتي صورت گرفته بود، ليكن در بخش ارائه خدمات تخصصي مخصوصا در دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني و علوم ورزشي تحقيقي انجام نشده بود، لذا تعداد بيست و چهار شاخص در اين بخش تبيين شد و متناسب با روش كار و در راستاي تعيين ميزان اهميت، به وسيله پرسشنامه كيفي پنج گزينه اي (از خيلي زياد تا خيلي كم) به نظرخواهي سي و سه نفر از خبرگان رشته تربيت بدني و علوم ورزشي گذاشته شد. براي تبديل پاسخ ها به اعداد قطعي كمي از روش آماري منطق فازي استفاده شد، كه در متن مقاله به آن اشاره خواهد شد. يافته هاي تحقيق نشان داد، تعداد ده شاخص داراي اهميت خيلي زياد و زياد، نه شاخص اهميت متوسط و پنج شاخص اهميت كم و خيلي كم هستند (البته در متن مقاله راجع به اين نكته بحث خواهد شد) ضمنا پايايي پرسشنامه از طريق آزمون آلفا كرونباخ 97% به دست آمد. |
كليد واژه: ارزيابي علمكرد، شاخص، منطق فازي، دانشكده ها و گروه هاي آموزشي تربيت بدني |
نسخه قابل چاپ |