پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 6:00 PM
6 : علوم حركتي و ورزش بهار و تابستان 1388; 7(13):57-66. |
توصيف و مقايسه تبحر حركتي دانش آموزان دختر و پسر 10 و 11 ساله شهرستان اروميه |
وصالي ناصح مجيد*,محمدزاده حسن,كاشف ميرمحمد |
هدف تحقيق حاضر توصيف و مقايسه تبحر حركتي دانش آموزان دختر و پسر 10 و 11 ساله شهرستان اروميه بود. 360 دانش آموز (180 پسر و 180 دختر) از پايه هاي چهارم و پنجم مدارس دولتي مقطع ابتدايي شهرستان اروميه به صورت تصادفي خوشه اي انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار اندازه گيري تحقيق حاضر مجموعه آزمون تبحرحركتي بروينينكس ازرتسكي(BOTMP) بود. دو گروه آزمونگر آموزش ديده اجراي آزمونها و ثبت اطلاعات را برعهده داشتند. نمرات خام حاصل از اجراي آزمونها ثبت و پس از تبديل به نمرات استانداردT ، به تفکيک جنسيت و سن طبقه بندي و مقايسه شدند. از روشهاي آمار توصيفي و آزمونهاي آمار استنباطي t مستقل و تحليل واريانس دوطرفه براي مقايسه گروهها به تفكيك جنسيت و سن در سطح معناداري a=0.05 استفاده شد. نتايج نشان داد پسران در مهارتهاي حركتي درشت و دختران در مهارتهاي حركتي ظريف به صورت معناداري بهتر از گروه مقابل بودند. در تبحر حركتي هم، برتري از آن دختران بود. دانش آموزان 11 ساله در مهارتهاي حركتي درشت و تبحر حركتي به صورت معناداري نسبت به دانش آموزان 10 ساله بهتر عمل كردند اما در مهارتهاي حركتي ظريف تفاوت معناداري بين دانش آموزان 10 و 11 مشاهده نشد. |
كليد واژه: مهارتهاي حركتي درشت، مهارتهاي حركتي ظريف، تبحر حركتي، مقطع ابتدايي |
نسخه قابل چاپ |