پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 1:25 PM
5 : رشد و يادگيري حركتي-ورزشي (حركت) تابستان 1388; -(1):79-92. |
تاثير تمرينات مسدود و تصادفي بر عملکرد و يادداري مهارت هاي پاس فوتبال |
راسخي مهدي*,يوسفي بهرام,اقدسي محمد |
* دانشگاه رازي |
امروزه، بهبود مهارت هاي حرکتي از طريق تمرين، مورد توجه محققان و مربيان تربيت بدني است، با اين حال روشن شده که تغييرپذيري شيوه هاي تمريني براي اجرا و يادداري مهارت حرکتي نيز مفيد و موثر است. هدف کلي اين تحقيق، بررسي تعيين تاثير تمرين به روش مسدود و تصادفي بر عملکرد و يادداري مهارت هاي پاس فوتبال در نوآموزان 12 ساله مدرسه فوتبال باشگاه فرهنگي - ورزشي دانش استان آذربايجان شرقي است. به اين منظور و به عنوان نمونه، 24 نوآموز پسر 12 ساله به صورت تصادفي انتخاب و بعد از برابرسازي ميانگين ها در گروه 12 نفري گروه بندي و سپس آموزش و تمرينات لازم ارايه شد و در نهايت آزمون هاي لازم محقق ساخته با روايي و اعتبار مناسب (پاس بغل پا=0.86، پاس کات داخل پا=0.81 و پاس کات بيرون پا=0.79) از آنها به عمل آمد. متغيرهاي تحقيق، روش هاي تمريني مسدود و تصادفي (مستقل) و عملکرد و يادداري (وابسته) بود. از آمار توصيفي براي طبقه بندي داده ها و در آمار استنباطي از روش هاي آماري تي تست و يو من ويتني براي تجزيه و تحليل داده ها استفاده شد. نتايج حاصل نشان داد که اختلاف معني داري بين عملکرد و يادداري مهارت هاي پاس فوتبال در تمرينات مسدود و تصادفي در سطح کمتر از 0.05 وجود دارد، به اين معني که تمرين به روش مسدود، عملکرد نوآموزان و تمرين به روش تصادفي، يادداري مهارت هاي پاس فوتبال نوآموزان را تحت تاثير قرار مي دهد و بهبود مي بخشد. |
كليد واژه: تمرينات مسدود و تصادفي، عملکرد، يادداري و مهارت هاي پاس فوتبال |
نسخه قابل چاپ |