پاسخ به:بانک مقالات رشته تربیت بدنی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 1:23 PM
5 : رشد و يادگيري حركتي-ورزشي (حركت) پاييز 1388; -(2):87-102. |
تاثير بازخورد خودکنترل و آزمونگر کنترل با استفاده از بازخورد نوار ويديويي بر اکتساب، يادداري و انتقال مهارت حرکتي |
احساني نوري شيدا*,عرب عامري الهه,فرخي احمد,زيدآبادي رسول |
* دانشگاه تهران |
هدف اصلي تحقيق حاضر، تاثير ارايه بازخورد خودکنترل و آزمونگرکنترل با استفاده از بازخورد نوار ويديويي بر يادگيري مهارت حرکتي دارت بود. به اين منظور 200 دانشجوي داوطلب دختر کوي دانشگاه تهران در اين پژوهش شرکت کردند. بعد از پرکردن پرسشنامه، از بين 152 داوطلب واجد شرايط، 36 نفر به طور تصادفي انتخاب شدند. بعد از پيش آزمون 10 کوششي و همگن سازي در سه گروه خودکنترل، آزمونگر کنترل و جفت شده قرار گرفتند. گروه خود کنترل هنگام درخواست بازخورد نوار ويديويي دريافت کردند. گروه آزمونگر کنترل بعد از 5 کوشش و گروه جفت شده نيز همراه با گروه خودکنترل بازخورد دريافت کردند. از همه گروه ها فيلمبرداري شد. مرحله تمرين، 100 کوشش شامل 10 سري 10 کوششي بود و آزمون يادداري و انتقال 48 ساعت بعد گرفته شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از تحليل واريانس يکطرفه تحليل واريانس با اندازه گيري هاي مکرر و آزمون تعقيبي توکي و براي رسم نمودارها از نرم افزار اکسل استفاده شد. نتايج نشان داد که نوع بازخورد بر شکل مهارت حرکتي دارت در اکتساب، يادداري و انتقال تاثير معني داري دارد (P<0.05) نوع بازخورد بر دقت مهارت حرکتي دارت در اکتساب، يادداري و انتقال تاثير معني داري دارد (P<0.05). در کل نتايج نشان داد، افرادي که بازخورد نوار ويديويي به صورت خودکنترل دريافت کردند، عملکرد بهتري (شکل و دقت) از گروه آزمونگر کنترل و جفت شده داشتند. |
كليد واژه: خودکنترل، آزمونگر کنترل، جفت شده، بازخورد نوارد ويديويي، اکتساب، يادداري، انتقال |